
Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi eli SEO on verkkosivustojen ja -kauppojen muokkaamista niin, että ne ovat hakukoneille helposti saavutettavissa ja kävijöille helposti käytettävissä. Sivusto, joka toimii teknisesti hyvin ja vastaa sisällöltään kohderyhmän kysymyksiin ja tarpeeseen, johtaa lähes väistämättä parempaan myyntiin.
Jos hakukoneoptimoinnissa ei ole käytetty keinoja, joilla pyritään ”huiputtamaan” algoritmeja, näkyvyys voi jatkaa nousemistaan jokaisen Googlen algoritmipäivityksen yhteydessä, vaikka toimenpiteitä ei tehdä aktiivisesti sivustolle. On kuitenkin hyvä muistaa, että aktiiviset sivustot eli sivustot, missä sisältö päivittyy säännöllisesti, sijoittuvat usein paremmin hakutuloksissa.

Mitä hakukoneoptimointi on?
SEOn (Search Engine optimization) tarkoituksena on nostaa verkkosivujen sisällöt mahdollisimman korkealle relevanteissa hakutuloksissa. Tämä johtaa lisääntyneeseen kävijämäärään ja hyvin usein myös myyntiin, jos hakukoneoptimointi on tehty oikein.
Perinteisesti hakukoneoptimointi on jaettu kolmeen luokkaan: sisältöoptimointi, tekninen hakukoneoptimointi sekä off-page SEO eli sivustolle johtavat linkit. Modernissa SEOssa brändin merkitys ja sen vahvistaminen on kasvattanut merkitystään. Social Search on myös haastamassa perinteisten hakukoneiden aseman.

SEO on edelleen tärkeää
Google on edelleen suurin hakukone, vaikka Open AI ja muut tekoälypohjaiset ratkaisut ovat ravistelemassa sen asemaa.
Googlen viimeisimpien päivitysten (kuten Helpful Content Update tai Google Quality raters -ohjeet) tarkoituksena on varmistaa, että sisällöt, jotka aidosti vastaavat kävijöiden kyselyihin, ja eivät vain toista samaa mitä muutkin sivustot, nousevat korkealle hakutuloksissa. Googlen tuoma AIO-ominaisuus hakukoneeseen on myös ravistellut SEO-yhteisöä. Ominaisuuden tulosta Suomen markkinoille ei vielä ole vahvistettua aikataulua.
Tutkimusten mukaan tekoälypohjaisten työkalujen hakutuloksiin pääsee sijoittumalla hyvin ns. perinteisissä hakukoneissa, kuten Googlessa ja Bingissä.
Hakukoneoptimoinnin osa-alueet
Sisältöjen hakukoneoptimointi
Sisältöjen hakukoneoptimointi (ns. sisältöseo) on jatkuva prosessi, jossa verkkosivujen sisältöjä ja rakennetta kehitetään vastaamaan sekä käyttäjien tarpeita että hakukoneiden vaatimuksia. Keskeistä on tuottaa laadukasta ja informatiivista sisältöä, joka sisältää tarkkaan harkittuja avainsanoja ja palvelee aidosti kohdeyleisöä.
Moderni hakukoneoptimointi painottaa vahvasti käyttäjäkokemusta ja sisällön merkityksellisyyttä.
Google ja muut hakukoneet arvioivat sivustoja monipuolisesti huomioiden esimerkiksi
- kävijöiden sivustolla viettämän ajan,
- sisällön laadun ja
- teknisen toimivuuden.
Pelkkä avainsanojen lisääminen tekstiin ei riitä, vaan sisällön tulee tarjota aitoa arvoa lukijoille.
Päivitettyjen (tammikuu 2025) Googlen Quality Raters -ohjeiden pohjalta Google suosittelee vahvasti kirjoittamaan uniikkia sisältöä, eikä vain toistamaan samoja asioita, mitä muiltakin verkkosivuilta löytyy.
Tekninen hakukoneoptimointi
Tekninen toteutus kattaa muun muassa
- sivuston rakenteen optimoinnin,
- latausnopeuden parantamisen ja
- mobiiliystävällisyyden varmistamisen.
Tekninen hakukoneoptimointi keskittyy verkkosivuston teknisen rakenteen ja toiminnallisuuden parantamiseen hakukonenäkyvyyden edistämiseksi. Se sisältää mm. sivuston nopeuden optimoinnin, mobiiliresponsiivisuuden varmistamisen, XML-sivustokartan luomisen ja robots.txt-tiedoston optimoinnin. Keskeistä on myös sivuston sisäisen linkitysrakenteen kehittäminen, ja URL-osoitteiden selkeys.
Meta-tagien, otsikkoelementtien ja kuvien alt-tekstien optimointi ovat olennainen osa teknistä hakukoneoptimointia. Nämä elementit auttavat hakukoneita ymmärtämään sivuston sisältöä ja rakennetta paremmin, saavutettavuutta unohtamatta. Lisäksi tekniseen optimointiin kuuluu muun muassa
- sivuston indeksoinnin hallinta,
- kaksoiskappaleiden (duplicate content) estäminen ja
- sivuston saavutettavuuden varmistaminen hakukoneroboteille.
Tekninen hakukoneoptimointi vaatii jatkuvaa seurantaa ja ylläpitoa, sillä hakukoneiden algoritmit ja tekniset vaatimukset muuttuvat säännöllisesti. Yksistään vuonna 2024 Google teki 12 ns. Core-algoritmipäivitystä, ja 3 000 pienempää päivitystä hakukoneeseensa.
Sivuston suorituskyvyn mittaaminen, virheiden korjaaminen ja teknisten ongelmien ennaltaehkäisy ovat keskeisiä toimenpiteitä.
Tavoitteena on luoda vakaa tekninen perusta, joka tukee sisällöllistä hakukoneoptimointia.
Ulkoiset linkit eli suositukset
Off-page SEO käsittää kaikki verkkosivuston ulkopuoliset toimenpiteet, jotka parantavat hakukonenäkyvyyttä.
Ulkoisten linkkien merkitys on vähenemään päpin
Tärkeintä on hankkia laadukkaita backlinkkejä luotettavilta sivustoilta esimerkiksi vierasbloggauksen tai asiantuntija-artikkeleiden kautta.
Vaikka sosiaalisen median signaalit eivät suoraan vaikuta hakusijoituksiin, vahva some-presenssi lisää brändin tunnettavuutta, luotettavuutta ja voi tuottaa luonnollisia backlinkkejä. Parhaimmillaan sinua aletaan etsimään hakukoneista brändi+tuote/palvelu-hauilla.
Myös brändimaininnat verkossa ja paikallisten hakemistojen optimointi lokaalin hakukoneoptimoinnin yhteydessä vahvistavat sivuston auktoriteettia.
Onnistunut off-page SEO vaatii pitkäjänteisyyttä, laadukasta sisältöstrategiaa ja aitojen toimialasuhteiden rakentamista.
Dagmarilla voimme käyttää linkkien rakentamiseen ns. white-hat tekniikoita, kuten esimerkiksi Digital PR -kampanjoita.
Brändin kehittäminen on tärkeä osa verkkonäkyvyyden kehittämistä
Ei ole salaisuus, että Google pitää brändeistä. Brändihakujen kasvaessa, luotettavuus sivustoa kohtaan kasvaa. Pidä huoli, että brändisi on mukana hauissa, missä tuotteitasi tai palveluitasi haetaan.
Dagmarista löydät monipuoliset palvelut juuri sinun brändisi kehittämiseen.
-
Helenin uudistetun brändin ensimmäinen taktinen kampanja: Vuoden alhaisin CPA generoi 30 % kuukauden myynneistäKun Helenin uuden ”Siinä on energiaa” -brändikonseptin jatkoksi luotiin ensimmäinen, uunituoreen brändialustan mukainen taktinen kampanja,…Tutustu työhömme
-
Brändityössä mikään ei ole sattumanvaraista“Kun te Dagussa teette Suomen parhaiden brändimarkkinoijien kanssa töitä, niin voisitteko kertoa, mitä parhaat tekevät…Lue blogi
-
Tässä on sinulle tekoälytyökalu, onnea matkaan!Tekoälyn käyttöönotto vaatii paljon enemmän kuin päätöksen maksullisen työkalun hankkimisesta ja pari kannustavaa sanaa: kokeile…Lue blogi
Tutustu töihimme
-
Sivustouudistuksesta nousi SEO-kruununjalokivi: 97 % enemmän klikkejäSivustouudistus notkahduttaa lähes aina orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa. Etenkin silloin, kun tekniikka taustalla vaihtuu. Huolellisella valmistelulla notkahdus voidaan minimoida.Tutustu työhömme
-
Vattenfall ja Dagmar yhdistivät voimansa: verkkomyynti ylös, asiakashankinnan hinta alasPitkäjänteinen verkkomyynnin kasvun rakentaminen kannattavuudesta tinkimättä.Tutustu työhömme
-
A-Vita Hydra+. Orgaaninen sivustoliikenne kasvuun laadukkaalla ja optimoidulla sisällöllä.Toteutimme tehokkaan SEO-optimoidun sisältömarkkinointikampanjan, jolla sivustoliikenne saatiin hurjaan kasvuun.Tutustu työhömme

Kysy hakukoneoptimoinnin palveluista
SEO on tärkeä osa hakukonemarkkinointia. Kokeneet SEO-asiantuntijamme auttavat sinua monessa verkkonäkyvyyteen liittyvässä asiassa, kuten sivuston auditoinnit, SEO-tuki sivustouudistuksissa, tekniset SEO-auditoinnit (HTML ja JavaScript-pohjaiset toteutukset) ja sisältöjen luominen.
Asiantuntijoillamme on vuosien kokemus hakukoneoptimoinnista sekä asiakas- että omien projektien osalta, kuten verkkokaupan pyörittäminen. Tiimimme koostuu Senior-tason osaajista.