Dagmar tutki: Hakukäyttäytyminen muuttuu mediakulutuksen mukana –Search Everywhere Optimization ja Social Search ovat uusi tapa ajatella hakukoneoptimointia

Oletko ensimmäisenä hakutuloksissa, kun puoli miljoonaa suomalaista hakee YouTubesta inspiraatiota auton hankintaan? Entä löydytkö, kun lähes 600 000 suomalaista etsii TikTokista reseptejä? Vai ovatko ne lähes 100 000 nuorta, jotka hakevat säästämisen ja sijoittamisen vinkkinsä somesta, uusi kasvun kohderyhmäsi? Tietoa ja inspiraatiota ei enää haeta vain perinteisistä hakukoneista. Googlen rinnalla moni haku tehdään jo somekanavissa tai AI-työkaluissa.
Dagmar tutki* joulukuussa 2024 suomalaisten hakukäyttäytymistä eri kanavissa. Tutkimuksella kartoitettiin eri kanavien hakukonemaista käyttöä. Miten kanavista haetaan ideoita ja inspiraatiota ostopäätösten tueksi sekä miten kanavista etsitään tietoa tuote- ja hintavertailuun 12 eri kategoriassa. Tarkasteltavina olivat Google, AI-työkalut sekä somekanavista Instagram, TikTok, Facebook, Pinterest, Reddit, Jodel, X ja Youtube.
Tulokset vahvistivat tunnistetun ilmiön: hakukäyttäytyminen muuttuu ja varsinkin nuorempia sukupolvia tavoittelevien markkinoijien on aika ajatella löydettävyyttä monikanavaisesti, Search Everywhere -optimointina.
Siinä missä ihmisen mediapäivä on pirstaloitunut, on myös hakukäyttäytyminen muuttunut monikanavaiseksi. Ennen sanottiin, että jos et löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta, et ole olemassa. Kohta tilanne on se, että jos et löydy oikeilla hakutermeillä TikTokista, Instagramista tai ChatGPT:stä, et ole olemassa. Löydettävyys vaatii nyt uudenlaista ajattelua ja monikanavaista lähestymistapaa, kertoo Heikki Pieniniemi, Chief Digital Officer.
Siinä missä ihmisen mediapäivä on pirstaloitunut, on myös hakukäyttäytyminen muuttunut monikanavaiseksi.
Kohta tilanne on se, että jos et löydy oikeilla hakutermeillä TikTokista, Instagramista tai ChatGPT:stä, et ole olemassa.
Löydettävyys vaatii nyt uudenlaista ajattelua ja monikanavaista lähestymistapaa.
Ruokaan ja reseptiikkaan liittyvien ideoiden haut vauhdittavat muutosta
Googlen asema hakukoneena on edelleen ylivoimaisen vahva toimialasta ja ikäryhmästä riippumatta, mutta somekanavia hakukonemaisesti käyttää jo yli 2 miljoonaa suomalaista. Suurin ”somehakukone” on Youtube, Instagram ja Facebook lähes kannoillaan. 16-69 -vuotiaista TikTokissa hakuja tekee lähes joka neljäs.

Koko väestön hakukäyttäytymistä tarkasteltaessa somekanavat nostavat päätään erityisesti silloin, kun etsitään ideoita ja inspiraatiota ostopäätösten tueksi. Ilmiö on vahvin ja monikanavaisin ruuan ja reseptiikan hauissa: 20 % 16–69-vuotiasta suomalaisista hakee ruokaan liittyviä ideoita Instagramista, YouTubesta ja Facebookista, 15 % TikTokista ja 8 % Pinterestista. Myös kosmetiikkaan, vaatteisiin ja matkailuun liittyvät haut ovat useissa somekanavissa arkipäivää yli puolelle miljoonalle suomalaiselle.
Kanavien merkityksessä on suuriakin eroja toimialoittain: Autoihin liittyvissä haussa YouTube on somekanavista selvästi hyödynnetyin Googlen jälkeen, kun taas kosmetiikka- ja vaatehauissa Instagram korostuu vahvana. X:n ja Redditin rooli hakukoneena on kohderyhmästä riippumatta pieni, ja Jodel nostaa päätään vain nuorten kosmetiikkahakujen kanavana. Pinterestin merkitys hakukoneena on hyvin toimialakohtainen.
Edelleen on toimialoja, joissa somekanavien merkitys kokonaislöydettävyydelle on pieni: esimerkiksi apteekkituotteita ja vakuutuksia hakee somekanavissa korkeintaan 5 % suomalaisista. Näilläkin toimialoilla nuoria kohderyhmiä tavoitteleva voi kuitenkin löytää somekanavista kasvavan uuden potentiaalin, joille kannattaa löytyä silloin kun asia on ajankohtainen, toteaa tutkimuksen toteuttamisesta vastannut Dagmarin tutkimusjohtaja Ville Rekula.
Social Search on vahvin nuorissa
Kuten aina, mediakulutuksen trendit näkyvät voimakkaimmin nuorissa kohderyhmissä. Googlen asema varsinkin tuote- ja hintahauissa on vankkumaton myös nuorten keskuudessa, mutta somekanavissa hakuja tekevien määrä on joillain toimialoilla jo todella korkea. 16–24-vuotiaista ruoka- ja reseptiikkahakuja tekee TikTokissa jopa 45 % ja Instagramissa ja YouTubessa reilut 30 %. Tässä kohderyhmässä TikTokin rooli erityisesti vaatteiden, asusteiden ja kosmetiikan idea- ja inspiraatiohakujen kanavana lähentelee jo Googlea. YouTuben rooli taas korostuu sijoittamisen ja säästämisen hauissa: 24 % nuorista hakee ideoita YouTubesta, mikä on paljon verrattuna aihetta googlaavien määrään (50 % nuorista).
Nuoret ovat etujoukoissa myös ChatGPT:n ja muiden AI-työkalujen hakukonekäytössä. Kun koko 16-69 -vuotiaiden joukossa AI-työkaluilla hakuja tekee 13 %, 16–24-vuotiaista näin toimii jo 35 %.
Somehakuja tehdään kuitenkin kaikissa ikäryhmissä. Vaikka 55–69-vuotiaat hyödyntävät somealustoja hakukoneena nuorempia ikäryhmiä vähemmän ja hakukäyttäytyminen tuote- ja hintahakuvetoisempaa, somehakuja tehdään tässäkin kohderyhmässä erityisesti ruokaan ja matkailuun liittyen. Kanavista Facebook ja Youtube ovat Googlen jälkeen kohderyhmän luontevimmat hakukanavat.
hakukäyttäytyminen todellakin muuttuu, mutta se ei herätä minussa huolta, vaan pikemminkin innostusta.
monikanavainen lähestymistapa tarjoaa merkittävän kilpailuedun.
Monikanavainen hakukäyttäytyminen – miten ilmiöön tulee suhtautua?
Dagmarin hakukoneoptimoinnin asiantuntijat ja somesisältöjen luovat suunnittelijat tekevät tiivistä yhteistyötä monikanavaisen löydettävyyden kehittämisessä. Uusi SEO, Search Everywhere Optimization, on mahdollisuus, johon kannattaa tarttua ensimmäisten joukossa:
Kuten data selvästi osoittaa, hakukäyttäytyminen todellakin muuttuu, mutta se ei herätä minussa huolta, vaan pikemminkin innostusta. Google säilyttää asemansa haun selvänä johtajana, mutta sosiaalisen median alustojen ja AI-työkalujen käyttö Googlen rinnalla tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Tämä monikanavainen lähestymistapa tarjoaa merkittävän kilpailuedun. Olemme tiedostaneet ilmiön, ja teemme tiivistä yhteistyötä eri tiimiemme kesken, jotta voimme vastata hakumarkkinan muutoksiin mahdollisimman tehokkaasti, kertoo Sampo Saukko, Technical SEO Specialist.
Sisällöntuotannossa on tärkeää tunnistaa ja hyödyntää kunkin kanavan hakukäyttäytymistä ja käyttäjien suosimia termejä.
Sisällön on vastattava kanavan hakuominaisuuksia ja siellä käytettäviä ilmaisuja, jotta se tavoittaa yleisönsä.
Tutkimuksen myötä asiakkaittemme käytössä on ainutlaatuista näkemystä siitä, mihin kanaviin hakukoneoptimointiponnistelut Suomessa kannattaa suunnata eri toimialoilla ja eri kohderyhmiä tavoitellessa.
Toimialakohtaista dataa on saatavilla hakukoneoptimoinnin ja somesisältöjen asiantuntijoiltamme, sukelletaan yhdessä syvemmälle!
*Lähde: Dagmarin Social Search -tutkimus, joulukuu 2024. Tutkimuksen otos suomalaisia 16–69-vuotiaita edustava, n=1072.
KIRJOITTAJAT


Lue myös muita aiheen sisältöjämme
-
Dagmar tutki: Hakukäyttäytyminen muuttuu mediakulutuksen mukana –Search Everywhere Optimization ja Social Search ovat uusi tapa ajatella hakukoneoptimointiaOletko ensimmäisenä hakutuloksissa, kun puoli miljoonaa suomalaista hakee YouTubesta inspiraatiota auton hankintaan? Entä löydytkö, kun…Lue blogi
-
Hakukonenäkyvyyden trendit 2025Vuosi 2025 tuo mukanaan merkittäviä muutoksia sekä maksettuun hakumainontaan että orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneasiantuntijamme Jussi-Pekka Kettunen…Lue blogi
-
Pirkka-fanituotteiden lanseeraus sai myyntikellot soimaanKun oli aika lähteä lanseeraamaan Pirkka-brändin fanituotteita, oli selvää että nuorta kohderyhmää piti lähestyä heitä…Tutustu työhömme