BlogiRaisa Strang 10.01.2025

Digitaalinen antropologia avaa teknologian ihmisvaikutuksia

Asiakaskokemuksen kehittäminen Markkinoinnin kehittäminen Osaamisen kasvattaminen Digitaalinen markkinointi Tekoäly Trendit Uudet teknologiat Vastuullinen markkinointi

Digitaalinen antropologia auttaa ymmärtämään, mitä kaikkea tapahtuu ihmisen ja teknologian risteyskohdissa. Business Directorimme Raisa Strang osallistui Meta Select -koulutukseen, jonka yhtenä puhujana oli digitaalisen antropologian tutkija ja New York Timesin bestseller-kirjailija Rahaf Harfoush. Lue millaisia ajatuksia puheenvuoro herätti.

Replika-case: virtuaalipartneri ja GDPR

Meta Select -koulutuksessa puhunut Rahaf Harfoush kertoi Replikan tapauksesta. Replika kehitti AI-pohjaisen sovelluksen, jolla ihmiset pystyvät luomaan virtuaalisia hahmoja. Niin kiinnostavia, että ihmisten ja virtuaalihahmojen välille syntyi ystävyyssuhteita, jopa parisuhteita.

Vaan kuinkas sitten kävikään: GDPR:n ja muun lainsäädännön vuoksi Replika joutui tekemään muutoksia palveluun eikä kertonut siitä käyttäjilleen.

Voi vain kuvitella, miltä virtuaalihahmoon ihastuneesta tuntuu, kun yhtenä aamuna AI-kumppani ei enää muistakaan häntä tai parisuhdetta. Koska ”muistamiseen” tarvittavaa dataa ei enää ole käytettävissä. Ensijärkytyksen jälkeen Replika-virtuaalikumppanin menetys suretti, vihastuttikin. Ihan niin kuin ihmissuhteidenkin päättyessä.

Jos virtuaalikumppanin menetyksen sureminen kuulostaa oudolle, kannattaa muistaa, että Suomen suosituimpia robotti-imureiden nimiä ovat Irma ja Keijo.

Teknologian ja eettisyyden rajoilla

Teknologiaa ja AI:ta hyödynnetään tänä päivänä liiketoiminnan jokaisella osa-alueella. Kehitys tuo tullessaan monia kysymyksiä, eikä vähiten tietosuojaan ja eettisyyteen liittyviä. Joudumme pohtimaan, missä kulkee teknologisten mahdollisuuksien ja liiketoiminnan kehittämisen eettisyyden raja. Tämä nousi vahvasti esiin muun muassa silloin, kun Amazon testasi mahdollisuutta luoda Alexaan kuolleen omaisen äänen. Rakkaan ääni voi ehkä lohduttaa surutyössä, mutta entä jos ääni kehottaa ostamaan jotain?

Digitaalisen kulttuurin tunteminen on avainasemassa, kun rakennetaan liiketoimintaa, joka huomioi suurten muutosten keskellä elävät ihmiset kaikkine tunteineen ja tarpeineen. Aiheeseen kannattaa syventyä, vaikka valtavan nopea kehitys vaikeuttaa pitkäaikaisten kulttuuristen vaikutusten tutkimista.

Digitaalinen antropologia yhdistää teknologian ja kulttuurin tutkimuksen ja auttaa meitä ymmärtämään, miten digitaaliset teknologiat vaikuttavat kulttuuriimme, käyttäytymiseemme ja yhteisöihimme. Miten teknologia muuttaa arkeamme paitsi toiminnan, myös ajattelun ja tunne-elämän tasolla. Ja miten tämä kaikki vaikuttaa liiketoiminnan kehittämiseen.

Digitaalisen kulttuurin tunteminen on avainasemassa, kun rakennetaan liiketoimintaa, joka huomioi suurten muutosten keskellä elävät ihmiset kaikkine tunteineen ja tarpeineen.

Teknologian vaikutus kulttuuriin, työelämään ja brändimarkkinointiin

Digitaalinen antropologia tutkii myös teknologioiden vaikutusta eri kulttuurien säilymiseen ja kehittymiseen. Miten ne vahvistavat tai uhkaavat kulttuurista monimuotoisuuttamme. Teknologian käyttö voi rajata meitä eri asemaan sosiaalisissa suhteissamme tai yhteisössämme – hyvässä ja pahassa.

Teknologiat muuttavat myös perinteisiä normeja ja arvoja sekä yhteisöllisyyttä. Esimerkiksi musiikissa ja taiteessa yhteisöllisyyden kokeminen on jo muuttunut. Virtuaaliset keikat voivat kerätä kymmeniä miljoonia osallistujia, joista jokaisella on parhaimmillaan kokemus ”eturivin paikasta”.

Työelämään teknologiat tuovat omat haasteensa. Meidän oletetaan olevan koko ajan saavutettavissa ja vastaavan viesteihin nopeasti. Samaan aikaan meidän tulisi olla luovempia ja löytää uusia ratkaisuja – eli aivoillamme tulisi olla aikaa prosessoida, ajatella ja jopa tylsistyä. Tämä vaatii sekä meiltä itseltämme että työyhteisöiltämme päätöksiä siitä, miten hyödynnämme teknologiaa arjessamme. Dashboardeista ja datasta ei ole mitään hyötyä, jos ajattelulle ei ole aikaa.

Brändimarkkinointiin teknologiat avaavat yhä uusia mahdollisuuksia. Asiakkaiden kanssa voidaan viestitellä personoidummin, niin tekstipohjaisissa kuin videosisällöissä. Tuote- ja palvelukehitystä voidaan tehdä nopeammin, asiakkaitten tarpeita kuunnellen. Pian asiakkaat voivat luoda itse brändille haluamansa kaltaisen generatiivisen AI-vaikuttajan. Miten yritysten tulisi huomioida tämä kaikki palvelukehityksessään?

Digitaalisen arjen havainnointi auttaa ymmärtämään muutoksia – ajoissa

Tärkeintä on ymmärtää, mikä ohjaa muutosta. Työkalut pohjaavat aina jonkun näkemyksiin esimerkiksi siitä, millaisia kuvia luodaan tai millaista tekstiä tuotetaan. Klassinen esimerkki on pyytää tekoälyä luomaan kuvan toimitusjohtajasta – ja tutkia, vastaako se tämän päivän todellisuutta omassa yhteiskunnassamme.

Digitaalista arkea kannattaa havainnoida antropologisesti ja miettiä eri teknologioiden vaikutusta niin omaan kuin potentiaalisten kohderyhmien elämään. Miten teknologia muokkaa arkeamme, ajatteluamme ja sosiaalisia suhteitamme. Kun digitaalisia alustoja tutkailee avoimin mielin, oppii ymmärtämään eri maailmoja, konteksteineen, meemeineen ja vitseineen. Näin voi havaita yhteiskunnallisia muutoksia jo niiden syntyvaiheessa.

Tärkeintä on ymmärtää, mikä ohjaa muutosta.

Ota yhteyttä, niin pohditaan yhdessä, miten teknologiset muutosvoimat vaikuttavat omaan liiketoimintaasi. Me Dagmarissa voimme tunnistaa uusia mahdollisuuksia monin keinoin.

Kirjoittaja

Raisa Strang

Business Director

raisa.strang@dagmar.fi

+358445350024

Raisa on Business Director, joka hyödyntää tutkimustietoa ja dataa asiakkaiden liiketoiminnan kehittämiseen. Nauttii yhdessä tekemisestä ja uusien asioiden oivaltamisesta. Kokenut Euroopan-reissaaja, joka löytää kiinnostavia kohteita myös kotimaasta.

Lue muita aiheen artikkeleita