BlogiDagmar 05.02.2025

Hakukonenäkyvyyden trendit 2025

Markkinoinnin kehittäminen Tiedolla johtaminen Digitaalinen markkinointi Hakukonemarkkinointi

Vuosi 2025 tuo mukanaan merkittäviä muutoksia sekä maksettuun hakumainontaan että orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneasiantuntijamme Jussi-Pekka Kettunen ja Melissa Vanha-Majamaa listasivat neljä olennaisinta kattoteemaa hakukonenäkyvyydessä vuonna 2025.

1. TEKOÄLYAVUSTEINEN HAKU

Tekoälyn nopea kehittyminen muokkaa pysyvästi myös hakukoneiden tulevaisuutta. Hakukonekokemus muuttui toukokuussa 2024, kun Googlen AI Overviews (AIO, ent. SGE) julkaistiin Yhdysvalloissa. Suomeen rantautumisesta ei vielä ole tarkempaa tietoa – varmaa on kuitenkin se, että muutoksia on luvassa.

  • Googlen ja Bingin AI-pohjaiset työkalut sekä mm. Chat GPT ja Perplexity hyödyntävät perinteisten hakukoneiden hakutuloksia vastauksissaan.
  • Kun pärjäät hyvin perinteisissä hakukoneissa, olet todennäköisemmin esillä myös AI-tuloksissa. Esimerkiksi Perplexityn ja ChatGPT:n kaltaisten AI-työkalujen hakutulokset vastaavat 70 prosenttisesti Googlen ja Bingin hakutuloksia.
  • Vaikka AIO ei ole vielä rantautunut EU:n alueelle, on Google jo aloittanut mainosten näyttämisen myös AI Overviews -tuloksissa.
  • Maksetun hakumainonnan avulla voit antaa alkusysäyksen näkyvyyden kehitykselle. 
  • Huomioimalla sekä maksetun että orgaanisen näkyvyyden, saat suuremman peiton Googlen AIO-tuloksissa. 

Kun pärjäät hyvin perinteisissä hakukoneissa, olet todennäköisemmin esillä myös AI-tuloksissa.

Tekoäly mainonnanhallinnassa

Tekoäly ei ole enää vain työkalu tehokkuuden lisäämiseksi, vaan siitä on tullut olennainen osa strategista markkinointia.

  • Tekoälyn käyttö kasvaa jatkuvasti Googlen mainonnanhallinnan järjestelmässä, ja automaatiota hyödyntävät kampanjatyypit, kuten Performance Max, lisääntyvät tulevaisuudessa.
  • Tarkka avainsanapohjainen kohdentaminen vähenee, kun Google keskittyy kehittämään signaaleihin perustuvaa mainonnan kohdentamista.
  • Google Adsin uudet tekoälyyn pohjautuvat ominaisuudet, kuten tekstin ja kuvien tuottaminen, auttavat markkinoijaa vähintäänkin ideoimaan kampanjoiden sisältöä.
  • Uusia ominaisuuksia ja kampanjoita kannattaa ottaa rohkeasti kokeiluun, jotta pidät markkinointisi ajan tasalla. Suosittelemme lähestymään muutoksia aina testin kautta, jotta voit todentaa vaikutukset kampanjoihisi ja pohjata päätökset dataan. Jos tarvitset apua hakukonemarkkinoinnin suunnitteluun, ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Tarkka avainsanapohjainen kohdentaminen vähenee, kun Google keskittyy kehittämään signaaleihin perustuvaa mainonnan kohdentamista.

2. SISÄLLÖN MERKITYS HAUSSA VUONNA 2025

Käyttäjälähtöinen ja laadukas sisältö

Hakukoneet, kuten Google, painottavat yhä enemmän laadukasta sisältöä ja hyvää käyttäjäkokemusta.

  • Sisältömäärän kasvaessa backlinkkien merkitys korostuu. Laadukas sisältö houkuttelee viittauksia muilta sivustoilta luonnollisesti.
  • Sivustojen on tarjottava relevanttia ja arvokasta sisältöä, joka vastaa käyttäjien tarpeisiin. Lue lisää, miten pärjäät hakukoneissa AI-aikakaudella
  • Personoidut mainokset, jotka perustuvat kuluttajan aiempaan käyttäytymiseen ja hakuintentioon ovat avainasemassa onnistuneessa mainonnassa

AI:n vyöryessä sisältöihin käyttäjälähtöisen sisällöntuotannon arvo nousee.

  • Kuluttajat odottavat entistä yksilöllisempiä ja autenttisempia kokemuksia niin sisällöissä kuin mainonnassakin.
  • 10 relevanttia ja lisäarvoa tuottavaa artikkelia voittavat aina 10 000 nopeasti, vain hakukonenäkyvyys edellä tehtyä artikkelia, joiden parista kävijät poistuvat nopeasti.
  • Vastuullisuus sivustojen kehityksessä korostuu uuden EU:n vastuullisuusdirektiivin tullessa voimaan verkkokaupoissa 28. kesäkuuta 2025. Uudet vaatimukset on hyvä huomioida jo nyt sisällön suunnittelussa.
  • Teknisen SEOn merkitys kasvaa etenkin suurilla sivustoilla, koska myös Googlen resurssit sivustojen läpikäymiseen ovat rajalliset, ja Google ei pahimmassa tapauksessa löydä tärkeitä sisältöjä.

Personoidut mainokset, jotka perustuvat kuluttajan aiempaan käyttäytymiseen ja hakuintentioon, ovat avainasemassa onnistuneessa mainonnassa.

Zero-Click Search

  • Zero-click-haut, joissa käyttäjä saa vastauksen suoraan hakutulossivulta ilman, että tarvitsee klikata linkkiä, ovat yleistymässä. Joidenkin lähteiden mukaan jopa 60 prosenttia hauista olisi sellaisia, joissa kuluttaja ei klikkaa mitään linkkiä.
  • AIO:n myötä käyttäjä saa enemmän tietoa jo hakutulossivulla, mikä voi vaikuttaa edelleen heikentävästi klikkimääriin.
  • SEOn osalta on tärkeää keskittyä ostofunnelin loppupäässä oleviin hakuihin ja hyödyntää konversio-optimoinnin keinoja, jotta kävijät saavat sivustolta sen mitä tulivat hakemaan.
  • Hakumainonnan osin klikkaamattomuus voi johtaa kilpailun kasvamiseen ja nousuun klikkihinnoissa. Mainostajien on löydettävä uusia tapoja näkyä kuluttajille sekä houkutella siirtymään eteenpäin sivustolle.

Brändihakujen merkitys korostuu

Ei ole salaisuus, että Google tykkää brändeistä. Brändihakujen merkitys kasvaa entisestään.

  • On spekuloitu, että Googlen vuoden 2023 Helpful Content -päivityksen yhteydessä sivustot, joiden brändihaut kasvoivat, kasvattivat myös näkyvyyttään hakukoneissa.
  • Käytännössä sivustot, joihin johti paljon viittauksia muilta sivustoilta, mutta niiden brändiä ei käytetty hauissa, menettivät näkyvyyttään.
  • Pidä huoli, että brändiäsi haetaan ja että hakuyhdistelmien, kuten “brändi+tuote/palvelu” määrä kasvaa.
  • Kun erään Dagmarin asiakkaan brändi+palvelu-hakumäärät kasvoivat, myös geneerinen näkyvyys kyseisellä palvelulla kasvoi. Brändi+palvelu nousi jopa Googlen ”Ihmiset hakevat myös näitä”-osioon geneerisessä haussa.

Haluatko kirkastaa tai uudistaa brändiäsi tai onko brändihakujesi määrä laskussa? Tutustu Dagmarin brändin kehittäminen -palveluihin.

Zero-click-haut, joissa käyttäjä saa vastauksen suoraan hakutulossivulta ilman, että tarvitsee klikata linkkiä, ovat yleistymässä.

Joidenkin lähteiden mukaan JOPA 60% HAUISTA OLISI SELLAISIA, JOISSA EI KLIKATA MITÄÄN LINKKIÄ.

3. TIETOSUOJA JA DATA

Tietosuoja ja Datavastuullisuus

Kun kuluttajien ymmärrys ja vaatimukset kasvavat, lisääntyvät myös alkuvuodesta 2024 julkaistun Digital Marketin Actin kaltaiset säännökset. Uudet säännökset vaikuttavat usein myös mainonnan kohdentamiseen ja mittaamiseen.

Kuluttajalähtöisten vaatimusten lisäksi myös hakukoneet suosivat sivustoja, jotka noudattavat tarkkoja tietosuojakäytäntöjä.

Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen lisää entisestään ensimmäisen osapuolen datan käytön merkitystä.

  • Kuluttajat odottavat personoidumpaa kokemusta sekä mainonnassa että laskeutumissivuilla.
  • Yleisöjen merkitys on kasvanut Googlen uusien kampanjatyyppien myötä merkittävästi. Yleisölistat ovat tärkeässä roolissa esim. Performance Maxille annettavissa signaaleissa, joita se hyödyntää mainonnan kohdentamiseen.

Panostamalla ensimmäisen osapuolen datan keräämiseen ja hyödyntämiseen voit siis tehostaa myös hakukonemainonnan tuloksia.

Panostamalla ensimmäisen osapuolen datan keräämiseen ja hyödyntämiseen voit Tehostaa myös hakukonemainonnan tuloksia.

4. ERI KANAVAT HAKUKONEINA

Haku pirstaloituu eri kanaviin

  • Haut jakaantuvat entistä enemmän perinteisten hakukoneiden ja sosiaalisen median alustojen välillä. Dagmar on tutkinut some-kanavien käyttöä hakukoneina ja peräti 58 % suomalaisista käyttää jo jotain somekanavaa hakukonemaisesti.
  • Etenkin nuoremmat sukupolvet käyttävät sosiaalisen median alustoja, kuten TikTokia, jo nyt hakukoneina.TikTokin itsensä mukaan jopa 57 % sen käyttäjistä käyttää alustaa hakukoneena. TikTok onkin hiljattain mahdollistanut hakumainonnan alustallaan USA:ssa.
  • TikTokin käyttäjät myös ostavat tuotteita, joita näkevät alustalla: Nearly 3 out of 4 Gen Zers bought something after seeing it on TikTok.
  • Hakujen tekotapakin muuttuu. Pidempien ja monimutkaisempien hakutermien lisäksi kuvahakuja tehdään enenevästi esim. Google Lensissä ja Pinterestissä.
  • Monikanavaisuus on yhä tärkeämmässä roolissa verkkokauppojen digimarkkinoinnissa ja hakunäkyvyys jo itsessään monikanavaistuu Googlen koko tuoteportfolioon.
  • Gartner ennustaa, että 25 prosenttia hauista siirtyy perinteistä hakukoneista muualle vuoteen 2026 mennessä, mm. AI-hakubottien vuoksi.
  • Myös AI-työkalujen suosio hakukoneina lisääntyy. Esimerkiksi OpenAI:n SearchGPT:n kehittyminen houkuttelee yhä useampia ihmisiä käyttämään sitä hakukoneena, jolloin perinteisten hakukoneiden osuus hauista saattaa vähentyä.

Hanki kävijöitä useista eri kanavista

  • Kasvata näkyvyyttäsi hakukoneissa monipuolistamalla liikenteen lähteitä. Sosiaalisen median kanavat ja esimerkiksi sähköposti on hyvä valjastaa verkkosivuliikenteen kasvattamiseen.
  • Yandex-vuoto vuonna 2023 paljasti, että liian yksipuolinen liikenne hakukoneesta voi olla jopa negatiivinen asia. Google toimii hyvin samalla tavalla kuin Yandex-hakukone, joten tämä kannattaa pitää mielessä.

Usean kanavan käyttö tehdään toki budjetin puitteissa, mutta tiedätkö, mihin kanaviin kannattaa panostaa?
Kun haluat selvittää, mitkä kanavat tuovat parhaan tuoton, testaa mainonnan vaikuttavuusindeksiämme.

Kun haluat tarkemman analyysin eri kanavien toimivuudesta, kysy lisää data science –palveluistamme.

Haut jakaantuvat entistä enemmän perinteisten hakukoneiden ja sosiaalisen median alustojen välillä.

Etenkin nuoremmat sukupolvet käyttävät sosiaalisen median alustoja, kuten TikTokia, jo nyt hakukoneina.

Muutosvauhti eri alustoilla on huimaa, ja AI:n kehittyminen tekee kaikesta entistä mielenkiintoisempaa. Moni asia voi muuttua, mutta yksi pysyy. Dagmar on auttanut jo yli 50 vuotta asiakkaitaan tekemään vaikuttavaa markkinointia, ja niin teemme myös vuonna 2025.

Ota rohkeasti yhteyttä, kun tarvitset muutosta tekevää markkinointitoimistoa!

Kirjoittajat

Jussi-Pekka Kettunen

Head of SEO

jussi-pekka.kettunen@dagmar.fi

+358505330070

Melissa Vanha-Majamaa

Senior Digital Planner

melissa.vanha-majamaa@dagmar.fi

+358 40 7545572

Tutustu muihin aiheen sisältöihimme