Markkinoija! Näin investoit markkinointieurosi vuonna 2024
Nyt kun tekoäly on apuna markkinoinnissa, on syytä entistä tiiviimmin huolehtia siitä, että markkinointibudjetti käytetään oikein. Dagmarin tiedolla johtamisen liiketoimintajohtaja Antti Kallio kertoo, mitä se tarkoittaa juuri nyt.
Tällä hetkellä iso osa yritysten markkinointitekijöiden ajasta kuluu suunnitteluun, hallinnointiin ja muuhun operatiiviseen toimintaan. Myös strategian parissa työskennellään, mutta siihen käytetty aika on pienempi suhteessa muuhun tekemiseen.
Tulevaisuudessa kaikki on toisin: markkinoinnin tekeminen muuttuu merkittävästi tekoälyn tuoman avun myötä. Jatkossa yhä suuremman osan ajasta voi käyttää strategiseen tekemiseen, sillä tekoäly vastaa operatiivisista toiminnoista.
Juuri nyt koneoppimista ja laajoja kielimalleja käyttäviä tekoälysovelluksia hyödynnetään jo tehostamassa yksittäisten suunnitteluprosessien vaiheita, lähinnä sisällöntuotannossa ja data-analyyseissä.
Skenaario kolmen ja viiden vuoden päähän
Uskon, että kolmen vuoden kuluttua tekoälyn käyttö on arkipäiväistynyt ja levinnyt laajasti läpi markkinoinnin tekemisen. Tekoäly tukee markkinoinnin suunnittelu- ja ostoprosessia aina strategian luonnista kampanjoiden operatiiviseen toteuttamiseen ja optimointiin.
Markkinoija ohjaa tekoälyä ja hallitsee kokonaisuuksia. Lisäksi hän keskittyy strategiaan sekä suurempiin suuntaviivoihin.
Viiden vuoden kuluttua automaatio on viety jo huomattavasti pidemmälle. Silloin iso osa markkinointiprosessista on täysin tekoälyautomatisoitunut ja taktinen markkinointi kehittynyt dataohjatuksi sekä automatisoiduksi asiakkaan koko ostopolulla.
Lisäksi viestintä ja tarjoukset ovat täysin reaaliaikaisia, personoituja ja asiakaskokemusta ohjaavia.
Markkinoijan vastuulla on edelleen tekoälyn ohjaaminen ja valvominen. Markkinoijalla on aikaa suunnitella isoja linjoja ja navigoida suuntaa koko markkinointikoneistolle.
Näin investoit eurosi tänä vuonna
Ennen kuin tekoäly on laajassa käytössä markkinointitoimenpiteissä, on viisasta ryhtyä valmistelemaan sen käyttöönottoa. Vain niin tekoälyn hyödyntämisestä saadaan kaikki teho irti sitten, kun on sen aika.
Näillä vinkeillä investoit markkinointieurosi fiksuimmin vuonna 2024:
- Luo AI-strategia ja kasvata yrityksesi tekoälyosaamista
Luo markkinoinnin tekoälystrategia. Suunnittelun pohjaksi voit pohtia, mitkä ovat ne markkinointiprosessin kohdat, joissa tekoäly tulisi tuomaan suurinta lisäarvoa nyt tai tulevaisuudessa. Tämä lähtee yrityksen strategian ja tavoitteen miettimisestä. Tämän jälkeen kasvata organisaatiosi tekoälyosaamista, jolloin varmistat oikeat panostukset ja säästät investoinneissa. - Investoi teknologiaan ja dataan
Investoi tekoäly- ja muuhun teknologiaan sekä dataan, jotta yrityksesi olisi kyvykäs myös tulevaisuudessa. Oikeilla työkaluilla saadaan selvästi lisää tehoa. Varmista, että keräätte ja/tai saatte riittävästi asiakasdataa, jonka tulisi jatkossa olla vielä enemmän luvitettua ensimmäisen osapuolen dataa. - Rakenna ja mittaa brändiä kokonaisvaltaisesti
Panosta brändiin ja sen kehittämiseen sekä kokonaisvaltaiseen mittaamiseen. Näin varmistat riittävät investoinnit markkinointiin myös jatkossa. Vaikka yrityksessä olisi kuinka tehokas tekoälykone, tulee se yskimään, jos sitä ei rakenneta brändin mukaisesti. Näin yrityksesi on investointikyvykäs ja kilpailukykyinen myös tulevaisuudessa.
Datacron apuna kokonaisvaltaisessa mittaamisessa
Mietitkö, miten tämä kaikki onnistuu? Meillä on sinulle apuväline! Olemme kehittäneet työkalun nimeltä Datacron, joka automatisoi datan keräämisen laadukkaaseen muotoon ja on tarkoitettu markkinoinnin kokonaisvaltaiseen mittaamiseen.
Datacroniin kerätään dataa ketterästi ja reaaliaikaisesti monista eri lähteistä. Työkalussa dataa järjestellään, yhdistellään ja analysoidaan niin, että se muuttuu liiketoimintavalmiiksi analyyseiksi.
Markkinoinnin kokonaisvaltaisen mittaamisen lisäksi Datacronissa voidaan mallintaa myynnin tekemistä esimerkiksi perinteisten ROMIn ja kontribuutiomallinnuksen kautta.
Laskemiseen voidaan tuoda mukaan myös brändimittareita, jotka osoittavat, mitkä attribuutit vaikuttavat markkinointitekemiseen ylipäätään ja mitkä ovat tekemisen ajurit brändin osalta.
Katso Antti Kallion puhe Marketing Finlandin Tervetuloa markkinointi 2024 -koulutuksen tallenteesta.
Antin osuus alkaa kohdasta 52:00.
Kirjoittaja
Chief Business Officer – Data, Insight and Technology
Tiedolla johtamisen liiketoimintaa vetävä CBO Antti on pitkän linjan digitaalisen liiketoiminnan kehittäjä. Hänen intohimonaan on auttaa asiakkaitamme luomaan kasvua datan, teknologian ja niitä hyödyntävien toimintamallien kautta. Vapaa-aikaa hän viettää kesäisin vesillä ja talvella autotallissa puuhastellen.
Lisää artikkeleitamme aiheesta
-
K-ruokakaupat loivat datalla todellista arvoa asiakkailleenK-ruokakaupat loivat datalla todellista arvoa asiakkailleenTutustu työhömme
-
Yritykset tuhlaavat rahaa lyhyen aikavälin mainontaan ja unohtavat brändin rakentamisen – näin markkinoinnista tulee tehokkaampaaYritykset tuhlaavat rahaa lyhyen aikavälin mainontaan ja unohtavat brändin rakentamisen. Katso vinkit tehokkaampaan markkinointiin!Lue blogi
-
Vieläkö mediamainonnassa riittää muskelia?Muuttunut markkinointi ja erityisesti median kulutuksen muutos saavat helposti pohtimaan mediamainonnan tehoa. Huomaako kukaan enää mainontaa?Lue blogi