Metan CPM-hinta nousussa? Selvitimme syyt, ja ainakin yhteen niistä markkinoija voi itse vaikuttaa

Dagmarin asiantuntijat ovat havainneet Metassa osalla mainostileistä CPM-hintojen nousua maaliskuussa 2025. Kysyimme Metalta, mistä nousu johtuu. Selvisi, että mainonnan kustannustehokkuuteen vaikuttaa jatkossa yhä enemmän luovan sisällön laatu.
Meta kertoi Dagmarille, että CPM-hinta on ollut nousussa Metan kanavissa sekä Suomessa että globaalisti, ja listasi muutamia syitä sille, mistä nousu voi johtua. CPM tulee sanoista Cost Per Mille tai Cost Per Thousand, ja tarkoittaa mainonnan hintaa tuhatta näyttökertaa kohden.
Inflaatio voi olla suurin vaikutin hintojen nousuun, mutta siihen on myös muita syitä. Esimerkiksi muutokset käyttäjien käytöksessä, algoritmien päivitykset ja kasvaneet kohdentamismahdollisuudet voivat Metan mukaan vaikuttaa CPM-hintoihin.
muutokset käyttäjien käytöksessä, algoritmien päivitykset ja kasvaneet kohdentamismahdollisuudet voivat vaikuttaa mainonnan hintoihin.
Kilpailun kasvaessa luovan sisällön merkitys korostuu
Meta korosti, että kun kilpailu alustalla kovenee, on luova sisältö suurin erottava tekijä, jolla voidaan vaikuttaa mainonnan panostusten tehokkuuteen. Mainontaan nostettava sisältö täytyy olla suunniteltu kanavan tyyliin sopivaksi, jotta se kiinnostaa selailijoita. Pelkkä kokoversiointi tai pidemmän videon lyhentäminen muutaman sekunnin klipiksi ei vielä riitä.
Tiedämme jo, että somekanavissa kuluttajat ovat armottomia, jos sisältö ei kiinnosta. Z-sukupolven keskittyminen mainokseen herpaantuu kanavariippumattomasti jo 1,3 sekunnin jälkeen. Metan feedissä sisältöjä kulutetaan keskimäärin vain 1,7 sekuntia. YouTubessa 90 % katsojista skippaa PreRoll-mainoksen heti kun mahdollista. Instagramissa puolestaan keskimäärin 75 % käyttäjistä skippaa mainostajan sisällön tarinoissa ensimmäisen storyn kohdalla.
Mainontaan nostettava sisältö täytyy olla suunniteltu kanavan tyyliin sopivaksi, jotta se kiinnostaa SOMEN selailijoita.
Miten sisällöstä tehdään timanttinen?
Kanavaoptimoitu sisältö huomioi sekä kanavan tekniset vaatimukset että kanavan käyttäjien sisällölliset mieltymykset — unohtamatta mainonnan tavoitteita. Optimointi perustuu dataan eri kanavien käyttötavoista ja toimivuudesta sekä kohderyhmien mieltymyksistä.
Sopivan sisällön suunnittelussa pääsee käyntiin nopeammin, kun kanava ja sen sisältötyypit ja -trendit ovat itselle tuttuja. Sisältöinspiraatiota voi hakea sekä brändeiltä että yksittäisiltä käyttäjiltä. Somen selailu työajalla on siis täysin sallittua.
Ajantasaisin tieto Metan sisältöjen teknisistä vaatimuksista kannattaa puolestaan tarkistaa esimerkiksi Metan omilta sivuilta.
Somekanavien kehityksen perässä pysyminen vaatii aikaa ja intohimoa
Somekanavat ja siellä kulloinkin vallitsevat sisällölliset trendit ovat jatkuvassa muutoksessa, ja perässä pysyminen voi tuntua haastavalta, kun työpöydällä on paljon muutakin.
Dagmarilla on kokonainen tiimi asiantuntijoita, joiden sydän sykkii erityisesti somelle ja sisällöille.
Kun haluat päivittää tiimisi somen sisältöosaamisen ajan tasalle, tutustu esimerkiksi kanavaoptimoinnin koulutukseemme.
Teemme menestyksekästä somesisältöä jo monen asiakkaamme kanavissa. Jos oman tiimisi kädet eivät riitä, olemme mielellämme avuksi myös sisällön suunnittelussa ja tuotannossa.
Kirjoittajat


Tutustu aiheen töihimme
-
Pirkka-fanituotteiden lanseeraus sai myyntikellot soimaanKun oli aika lähteä lanseeraamaan Pirkka-brändin fanituotteita, oli selvää että nuorta kohderyhmää piti lähestyä heitä…Tutustu työhömme
-
Sisältökonseptien kirkastus ja prosessien hionta nostivat Finavian somesisällöt uusiin korkeuksiinLentoasemayhtiö Finavian asiakaslupaus on For smooth travelling. Tämä lupaus ohjaa myös sosiaalisen median sisältökokonaisuutta, jota…Tutustu työhömme
-
Via-keitot lanseerattiin somessa kanavaoptimoidustiDagmar tuotti mainostoimiston kattokonseptista ja kampanja-aineistosta Via-keitoille erinomaisesti toimivia kanavaoptimoituja sisältöjä somemainontaan.Tutustu työhömme