Millaista on palkitsemisen arvoinen sometekeminen 2024?
Vielä viisi vuotta sitten yritykset saattoivat postata Facebookiin ja Instagramiin reaktiivisesti roiskien ja tehdä sponsoroituja lähtöjä sen tarkemmin tavoitteita ja mittareita määrittämättä. Tänä päivänä hyvän ja erottuvan sometekemisen huomaa, ja siihen panostetaan.
Someasiantuntijamme, GrandOne-kisassa keväällä 2024 tuomaroiva Head of Social Emilia Liukko kertoo, mikä yhdistää parhaita sometöitä.
Se saa sinussa jotain aikaan
Oli kyseessä sitten kilpailu tai ei, hyvää sometekemistä vuonna 2024 on mielestäni sellainen, joka on löytänyt oman äänensä ja joka huomataan. Se tavoittaa, vaikuttaa kohderyhmään ja on tuloksellista. Se saa sinussa jotain aikaan: yllättää, hauskuuttaa tai jopa liikuttaa. Se voi ratkaista ongelman, tarjota informaatiota tai vertaistukea tai kertoa kiinnostavasti yrityksen arvoista ja muista teemoista. Se innostaa kokeilemaan uutta tai ohjaa aktivoitumaan. Ja parempi, jos se on yhteisölleen jopa hieman eksklusiivista.
Kaikki edellä lueteltu on mahdollista monikanavaisesti ja sisällöt kanaviin räätälöiden, kun markkinointistrategiasta johdettu somestrategia sekä kanavaroolitus on tarkoin mietitty ja päivitetty.
Milloin muuten päivititte viimeksi oman somestrategianne?
Oivaltavaa kanavasuunnittelua
Kaikkialla ei tarvitse eikä kannata olla, sillä kaikille kaikkea on usein ei kellekään mitään. Silti silmät ja mieli on syytä pitää aina avoinna uudelle. Miltä tulokset näyttävät, palveleeko somemme vielä sellaisenaan vai ovatko yleisömme muuttuneet tai muuttaneet muille alustoille?
Mainostaa voi ns. vakiintuneiden kanavien lisäksi isossa liudassa alustoja Jodelista Pinterestiin, Twitchistä Redditiin ja TikTokista Tinderiin, ja monessa se onnistuu myös ilman orgaanista näkyvyyttä. Kunhan muistaa pitää punaisen langan linjakkaasti, jotta kaikki sometekeminen pysyy brändin tavoitteiden mukaisena ja näköisenä.
Palkitsemisen arvoinen sometekeminen perustuu taustatutkimukseen ja siitä luotuun näkemykseen. Se puhuttelee kohderyhmää ja jättää muistijäljen, tuottaa tavoiteltuja tuloksia ja on kekseliästä niin luovilta ratkaisuiltaan kuin mediankäytöltään.
Ymmärtävää ja vuorovaikutteista
Ratkaisevinta onnistumisessa ei ole suuri mediabudjetti vaan ymmärrys siitä, keille somea tehdään ja mikä heitä ohjaa. Missä kanavissa he ovat ja millaisia lainalaisuuksia näissä kanavissa on. Samaa sisältöä ei kannata tuupata sellaisenaan kaikkialle, vaan viestikärjet, formaatit ja pituudet kannattaa muokata kanavien ominaispiirteiden mukaan.
Hyvä some jää mieleen ja sitouttaa. Usein se hyödyntää tai jatkojalostaa ajankohtaisia trendejä ja ilmiöitä nopeallakin tahdilla. Kukapa olisi voinut vielä jokin aika sitten ajatella, että asiallisena viranomaisena tunnettu Verohallinto hyödyntää rekryfilmissään Temptation Islandin tematiikkaa.
Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalista, joten vuorovaikutus brändiltä käyttäjille tulisi näkyä, eikä odottaa vain yksipuolista rakkautta. Tästä mm. Ryanairin kettuileva yhteisömanagerointi on yksi esimerkki.
Visuaalisesti houkuttelevaa
Vaikka puhun suunnitelmallisuuden puolesta, en tarkoita sitä, että sisällön tulisi olla vain tarkasti hiottua, studiossa tuotettua ja kaupallisen näköistä – päinvastoin. Visuaalinen houkuttelevuus löytyy usein kanavien oman kielen ja toiminnallisuuksien tuntemisesta sekä niiden hyödyntämisestä, natiivimaisuudesta. Vaikka vähän rumaakin, mutta aitoa ja kanaviin räätälöityä. Raskaat hyväksyntäkierrokset ja liiallinen pilkun viilaaminen vievät jo itsessään momentumin.
Kehotankin sisältösuunnittelijoita aina tutkimaan valittua kanavaa itse, vaikka kanavaa ei käyttäisi muuten aktiivisesti. On todella vaikea luoda merkityksellistä, aitoa ja toimivaa sisältöä tuntematta alustaa. Yksi teknisten speksien rivi ei riitä. Myös tutut alustat ja niiden algoritmit kehittyvät ja uudistuvat – se mikä toimi ennen, ei välttämättä toimi enää.
Älypuhelimillakin saa kuvattua ja editoitua kiinnostavaa somesisältöä. Niiden viimeistelyt, turvarajat, äänenvoimakkuudet, animoinnit, kyselyaktivoinnit ja muut mahdolliset kilkkeet on hyvä tarkistuttaa ammattilaisella – ja aina testata oikeassa ympäristössä ennen livetystä.
Vastuullista yhdessä tekemistä
Somekäyttäjät ovat tänä päivänä erittäin tietoisia ja valistuneita. Yhä useammat kuluttajat arvostavat, jopa vaativat brändeiltä ja vaikuttajilta kannanottoja yhteiskunnallisiin teemoihin, sosiaaliseen vastuullisuuteen ja ympäristökysymyksiin. Vaarana on viherpesu, joka paljastetaan joukkovoimalla nopeasti. Vastuullisuusviestit resonoivat hyväksyvästi, kun ne kumpuavat aidoista arvoista ja niiden mukaan toimimisesta läpinäkyvästi.
Trendit, käyttäjät ja algoritmit muuttuvat, mutta yhteistyön voima pysyy. Kun luova sisältö ja mediasuunnittelu nojaavat toisiinsa ja puhuvat samaa kieltä, ja kaikilla on yhteinen käsitys siitä mitä halutaan saada aikaan, syntyy paras ja palkitsevin lopputulos. Luova ratkaisu on maalaus, mediajakelu sen kehys.
Haluatko tehdä palkitsemisen arvoista somemarkkinointia? Ota yhteyttä!
KIRJOITTAJA
Head of Social
Emilia toimii Dagmarissa digistrategina somekulmalla, ja hän on kerryttänyt kokemusta asiantuntijana niin toimistoissa kuin in-housessa. Emilia pyrkii aina hakemaan parasta, ratkomaan ongelmia sekä keksimään uusia ratkaisuja – niin asiakkaille kuin sisäisissä prosesseissakin.
Emilia on utelias, alaa tiiviisti seuraava ja kehitysorientoitunut. Vapaa-ajalla Emilia syttyy matkustamisesta, auringosta, festareista, karaokesta, irtokarkeista ja ystävistä.
Tutustu aiheen muuhun sisältöön:
-
OOH ja DOOH tiedetään – nyt tulee FOOH72 metriä pitkä Paula Vesala jammailee Olympiastadionin tornin vieressä. Päärautatieasemalla kivimies nuolaisee jäätelötötteröstä aina kun…Lue blogi
-
Somen trendit nyt ja 2025Mikä somessa trendaa, mikä puhututtaa? Dagmarin Head of Social Emilia Liukko luki dekkejä kotimaasta ja…Lue blogi
-
Sisältökonseptien kirkastus ja prosessien hionta nostivat Finavian somesisällöt uusiin korkeuksiinLentoasemayhtiö Finavian asiakaslupaus on For smooth travelling. Tämä lupaus ohjaa myös sosiaalisen median sisältökokonaisuutta, jota…Tutustu työhömme