BlogiDagmar 14.03.2023

Mitä somessa tapahtuu nyt. Dagmarin someuutiskatsaus, alkuvuosi 2023

Sosiaalinen media

Dagmarin sometiimi poimi maailmalta alkuvuoden kiinnostavimmat sosiaalisen median uutiset. Mukana Artifact, Instagram, live shopping, Meta Conversions API, Twitter ja TikTok.

Artifact, uusi sosiaalisen median applikaatio

Instagramin perustajat, Kevin Systrom ja Mike Krieger, julkaisevat uuden Artifact-applikaation. Sovellus on sekoitus artikkeleita, faktoja ja tekoälyä. Artifact näyttää TikTokin “For You”-sivun tapaan eri uutislähteistä ja blogeista kerättyjä artikkeleita ja videoita algoritmin perusteella, käyttäjän kiinnostuksen ja sovelluskäyttäytymisen mukaan. Jo nyt voi liittyä Artifactin jonotuslistalle.

Instagram siirtää fokustaan videoista takaisin kuviin vuonna 2023

Instagram on viime vuosina keskittynyt trendien mukaisesti videosisällön nostamiseen ja kehittänyt videoille uusia postausmuotoja (mm. Reels). Instagramin toimitusjohtaja Adam Mosserin mukaan käyttäjien sitoutuneisuus kuviin ja videoihin (eli kuinka paljon niitä kommentoidaan ja tykätään) on yhtä suurta, joten kuvien ja videoiden näyttömäärien suhdetta tasapainotetaan tänä vuonna.

“I think we were overfocused on video in 2022 and pushed ranking too far, and basically showed too many videos and not enough photos. We’ve since balanced, so things like how often someone likes photos versus videos, and how often someone comments on photos versus videos, are roughly equal, which is a good sign that things are balanced.”

Instagram testaa story-mainoksissa uudenlaista CTA-painiketta

Kiinteän, alareunassa sijainneen CTA-painikkeen (Call to Action) sijaan CTA-kehote näkyy testeissä “tarrana” sisällön päällä. Tavoitteena on luoda mielikuvaa orgaanisesta sisällöstä. CTA-linkin koko, design ja sijainti ovat yhtenäiset kaikissa Instagram Story –mainoksissa. Muutos on testivaiheessa, joten CTA-painike ei välttämättä näy kaikille käyttäjille.

Huom! Mainosten alareunaan tulee jättää 20 %:n suoja-alue!

Instagram poistaa live shopping -mahdollisuudet

Instagramissa ei voi jatkossa tägätä tuotteita livestreamien yhteydessä. Muutos tulee voimaan 16.3.2023.

Toinen merkittävä muutos on shopping-välilehden poistaminen sovelluksen käyttöliittymästä. Instagram korostaa silti ostosominaisuuden olevan edelleen vahva osa Instagramia.

“You will still be able to set up and run your shop on Instagram as we continue to invest in shopping experiences that provide the most value for people and businesses across feed, stories, reels, ads and more.”

Pelkkä Meta-pikseli ei enää riitä

Metan alustoilla (Facebook, Instagram, WhatsApp) on kerätty perinteisesti dataa Meta Pixelillä. Se hyödyntää kolmannen osapuolen evästeitä, jotka poistuvat pian. Nyt ratkaisuksi on kehitetty Meta Conversions API, jolla voidaan korvata kokonaan perinteinen pikseliseuranta. Ota yhteyttä, niin autamme sinua käyttöönotossa!
Lue lisää Miikka Rahikaisen blogiartikkelista

Meta testaa uutta Meta Verified -tilausta

Verified-tilauksella sisällöntuottajat saavat sinisen verified-merkin, yhteyden tukeen (oikeaan ihmiseen!) ja parempaa suojaa tililleen. Meta lupaa merkillä myös korkeampaa tavoittavuutta osassa alustaa (haku, kommentit, suositukset). Ominaisuutta testataan ensin Australiassa ja Uudessa-Seelannissa 12–15 dollarin kuukausihintaan, eli merkkiä ei ole vielä Suomessa saatavana.

TikTok testaa “For You”-sivun nollaamista

TikTok kokeilee lähiaikoina pienellä käyttäjäryhmällä uutta “Refresh”-vaihtoehtoa eli “For You”-sivun nollausta. TikTok on huomannut, että algoritmin tarjoama käyttäjäkohtainen sisältö saattaa pidemmällä aikavälillä kyllästyttää. Nollaamalla “For You”-sivun algoritmin, käyttäjät voivat nähdä laajemmin uutta mielenkiintoista sisältöä.

Haluatko sparrauskumppanin pohtimaan, miten eri somekanavia voi käyttää luovasti markkinoinnissanne? Ota yhteyttä Dagmarin tiimiisi tai Maria Karttuseen (Head of Social): maria.karttunen@dagmar.fi

Dagmarin syksyn some-uutiskatsauksen löydät täältä.

tämän artikkelin kirjoitti

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA