BlogiDagmar 22.04.2021

Nämä ostamisen trendit näyttävät tien tulevaisuuteen. Joko olet aallonharjalla?

Asiakaskokemuksen kehittäminen Trendit

Kasvaako verkkokaupan suosio ja alennuksien merkittävyys entisestään? Dagmarin projektipäällikkö Sarah Grünn kokosi kolme ostokäyttäytymisen trendiä, joiden avulla tulevaisuuden kuluttajaa palvellaan entistä paremmin.

Tavalla tai toisella jokainen meistä on tehnyt ostoksia koko ikänsä. Lapsena vaihdoimme tarroja tai pelikortteja tai säästimme kolikoita leffalippuun. Aikuisena ostamme alennuksella ja eksoottisuudella hurmaavan mehun kivijalasta tai uuden seinätapetin verkkokaupasta. Voisi sanoa, että olemme kasvaneet ostamisen konkareiksi jo lapsesta lähtien. Mutta miltä näyttää ostaminen tulevaisuudessa?

Dagmarissa seuraamme tiiviisti kansainvälisiä trendejä ja ilmiöitä, joista monet rantautuvat myös Suomeen. Alla kolme mielenkiintoista ostokäyttäytymisen trendiä, joiden avulla tulevaisuuden kuluttajaa palvellaan entistä paremmin.

1. Verkkokaupassa pidettävät live-shoppailu-tapahtumat palvelevat asiakkaita nyt ja tulevaisuudessa

Jo ennen vallitsevaa tilannetta noin puolet suomalaisista teki verkkokaupan välityksellä ostoksia kerran kuukaudessa ja noin viidennes arvioi ostavansa lähes kaiken verkosta vuonna 2025, selviää Postin tuottamasta tutkimuksesta.

Verkkokaupan ottaessa yhä suurempaa jalansijaa Kiinassa henkiin herännyt live-shoppailu kasvattaa suosiotaan – nyt myös Suomessa.

Muinaista TV-Shop-mainosta kaukaisesti muistuttava live-shoppailu-tapahtuma on verkkokaupassa pidettävä suora lähetys, jonka aikana voi ostaa lähetyksessä näytettäviä tuotteita verkkokaupasta, poistumatta lähetyksestä. Lähetyksen aikana on mahdollisuus keskustella juontajan ja asiakaspalvelun kanssa keskustelukentän kautta.

Lähetykset ovat paitsi informoivia, myös viihdyttäviä. Lähetyksissä voi juontajan lisäksi tai sijaan esiintyä vaikuttaja, joka näyttää ja suosittelee tuotteita ja/tai palveluita. Live-shoppailu-tapahtumat sisältävät useimmiten houkuttelevia tarjouksia ostopäätöksen kannustimena. Useat yritykset tallentavat lähetykset verkkokaupan sivuille, jolloin kuluttajat voivat etsiä apua tuotteen tai palvelun valintaan heille sopivana hetkenä.

Interaktiivisille suorille lähetyksille on povattu suurta kasvua myös tänä vuonna, mutta ei vain Kiinassa. Suorat live-shoppailu-lähetykset ovat jalkautumassa Pohjoismaihin. Etenkin kauneutta ja muotia ostavat kuluttajat ovat jo saattaneet törmätä useampaankin verkkokauppatapahtumaan myös meillä. Suomessa live-shoppailu-tapahtumiin ovat tarttuneet mm. pohjoismainen muotibrändi Gina Tricot, Pohjoismaiden johtava kauneusketju KICKS sekä Outlet-kylä Helsinki Outlet.

2. Tuotteita ja palveluita ostetaan mieluiten alennetulla hinnalla ja käytettynä

Ihmiset ovat kautta aikain tinkineet ja etsineet edullisempia vaihtoehtoja, mutta mielikuva halvalla ostamisesta on muuttunut vasta viime vuosina avoimeksi ylpeyden tunteeksi. Outlet-teemaiset myymälät, samoin kuin ruokakaupat ovat siirtyneet vahvemmin nettiin, jossa kuluttajan on helpompi ja kätevämpi vertailla hintoja. Future Foundationin tuottaman tutkimuksen mukaan 38 % brittiläisistä kuvailee itseään varakkaana, mutta säästäväisenä kuluttajana. Lisäksi 60 % brittiläisistä uskoo halpahalli-tyyppisten kauppojen tarjoavan yhtä laadukkaita ruokia ja juomia kuin perinteisemmät ruokakaupat.

Kansainvälinen Zenith-mediatoimistoketju ennustaa, että alennuksien hyödyntäminen mielletään tulevaisuudessa entistä positiivisemmaksi. Suomessa trendimuutoksen voi nähdä mm. second hand -myymälöiden määrän kasvussa – trendikkäät brändilenkkarit voi ostaa edullisemmin käytettynä ja omaa hiilijalanjälkeä vähentäen.

Second hand -ostamisen lisäksi kuluttajat kasvavat tarkkaavaisemmiksi välttämään harhaanjohtavia alennuspiikkejä. Suomalaisten aktiivisesti käyttämät hintaseurannan verkkosivut auttavat vertailemaan tuotteiden hintoja sekä aikaisempia hinnannousuja ja alennuksia tuotekohtaisesti.

Muuttuva ostokäyttäytyminen tulee vaikuttamaan yrityksien markkinointi- ja myyntitaktiikoihin, joista loistavana esimerkkinä toimii käytettyjä puhelimia myyvä suomalainen Swappie. Yritys vertaa tehdashuoltamiaan puhelimiaan uudenveroisiin, mutta hinta on käytetyn puhelimen tasolla.

Kivijalkamyymälät muuttuvat esittelytiloiksi ja ostoksia tehdään virtuaalisesti

Verkkokauppojen nostaessa suosiotaan ja hintojen vertailun helpottaessa kivijalkamyymälöihin ei enää mennä pelkästään tuotteen ostamista varten. Mediatoimistoketju Zenith arvioi yhä useamman kivijalkamyymälän muuttavan liiketoimintastrategiaansa elämyksellisempään suuntaan.

Zenithin mukaan tulevaisuuden kivijalkamyymälät tarjoavat elämyksellisiä kokemuksia sekä tuotteiden testausmahdollisuuksia, joiden pohjalta kuluttajat tekevät ostopäätöksiään. Yrityksien varastotiloille ei ole tarvetta entiseen tapaan, sillä tilaukset tehdään verkon välityksellä myös myymälässä.

Zenith näkee, että lisätyn todellisuuden (AR) myötä ensisijaiset ostopaikat siirtyvät sinne missä kuluttajat ovat. Edistyksellisen tekniikan avulla ostosten tekeminen onnistuu käytännössä missä vain. AR-pohjaisessa ostamisessa voi kuvata, esimerkiksi kännykällä, omaa olohuonettaan ja katsoa, mikä sohva sopisi parhaiten omaan kotiin.

Käytännön esimerkkinä AR-teknologiasta toimii IKEA Place -mobiilisovellus. Sovelluksen avulla voi nähdä, miltä huonekalut näyttävät omassa kotiympäristössä ennen ostopäätöksen tekoa. Myös jokaisen suomalaisen tuntema Valio hyödyntää AR-teknologiaa markkinointiviestinnässään. Esimerkkinä toimii Tuntematon Sotilas -elokuvan mainokset, jotka näkyvät Valion maitopurkkien kyljessä vain lisätyn todellisuuden avulla.

tämän blogin kirjoitti

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA