Otetaanko askel kohti metaversumia?
Me Dagmarissa uskomme, että tulevaisuuteen varustautuminen ei ole koskaan pahitteeksi. Se on paitsi valtavan innostavaa ja luovuutta inspiroivaa (=hauskaa), myös meidän, kuten muidenkin yritysten liiketoiminnan menestyksen ehdoton edellytys. Juuri nyt puhuttavin tulevaisuudenilmiö on vielä kovin abstrakti metaversumi. Se on tulevaisuutta, joka rakennetaan yhdessä. Dagmarin CBO Teija Jokinen kertoo, miten muutosmatka kannattaa aloittaa – kurkistamalla huomiseen Dagmarin tulevaisuustyöpajan avulla.
”Nokia uskoo metaversumin syrjäyttävän matkapuhelimet jo tällä vuosikymmenellä.”*
”Metaversumi on hypetystä, käyttäjämäärät ovat mikroskooppisia.”**
Keskustelua metaversumin puolesta ja sitä vastaan käydään vilkkaasti. Onko se vauhdilla lähestyvä uusi normaali ja miljardien liiketoimintamahdollisuus, johon tulee varautua jo nyt, vai odotellaanko vielä 10 vuotta ja katsellaan mitä tapahtuu?
Dagmarin ja sisaryrityksemme RADLYn Futures Thinking -työryhmä penkoo uteliaasti tulevaisuusteemoja ja fasilitoi jatkuvaa tulevaisuustyöskentelyämme erilaisin työkaluin ja menetelmin. Näillä opeilla ja kokemuksilla hyppäämme mukaan myös asiakkaidemme tulevaisuustyöhön: miltä kuulostaisi Metaversumi-työpaja, jossa viritetään tiimin tai koko henkilöstön ajatukset metaversumin mahdollisuuksiin?
Työpajassa avaamme silmiä mahdollisiin tulevaisuuksiin, jäsentelemme metaversumin mahdollisuuksia ja työstämme valittuja paloja konkretiaan asti. Parhaassa tapauksessa tunnistamme niin kutkuttavia aihioita, että johtoryhmä ei malta pitää joululomiaan!
Takaamme, että tyhjin käsin workshopista ei lähdetä: omassa workshopissamme löysimme 170 metaversumi-ideaa ja loimme 15 konkreettista suunnitelmaa lupaavimmille. Ja yhtä tärkeää: sessiosta käveli ulos 80 innostunutta, boksin ulkopuolelta ajattelevaa dagulaista, pää ja sydän avoinna tulevaisuudelle.
Ensimmäinen askel matkalla metaversumiin on ymmärtää mistä on kysymys. Sitä varten kokosimme metaversumioppaan – ensimmäisen laatuaan Suomessa. Oppaasta saat perusannoksen metaversumitietoa, ja käsitteet tulevat tutuksi. Näillä eväillä pärjää jo hienosti kahvipöytäkeskusteluissa! Suosittelemme lämpimästi oppaan lukemista kaikille metaversumityöpajoihin osallistujille.
Työpajaan osallistumiseen tarvitaan vain avointa mieltä (ja tukea sille organisaatiosta). Kukaan ei oikeasti osaa ennustaa tulevaisuutta eikä työpajoissa kukaan ole kaveria fiksumpi. Ja on ehdottoman ok olla myös terveen skeptinen!
Taitavat fasilitaattorimme luovat tilaisuuteen innostavan ilmapiirin ja johdattavat työskentelyä palvelumuotoilun ja tulevaisuusmuotoilun työkaluilla tulevaisuuden maalailusta kohti konkretiaa. Hybridimaailmassa työskentely sujuu ketterästi digitaalisia työkaluja ja live-työskentelyä yhdistellen. Tällä matkalla tarttuu yleensä mukaan myös inspiraatiota uudenlaisten työkalujen käytöstä yhteistyöskentelyn tukena!
Lopuksi: Jos tätä lukiessasi jäit miettimään, että ”mikä ihmeen metaversumi”, niin näin dagulaiset sen määrittelevät:
- Metaversumi ei ole vain uusi kanava, vaan osa internetin uutta murrosta. Se on rinnakkaistodellisuus, joka elää ja on samaan aikaan oikean maailman kanssa.
- Metaversumi on fyysisen maailman digitaalinen jatke, joka ylittää ajan ja paikan rajoitteet. Metaversumi kehittyy osana web 3.0:aa, eikä sen lopputulemaa tai mahdollisuuksia vielä täysin ymmärretä. Siihen liittyy oleellisesti myös lohkoketjut ja NFT-teknologiat.
- Metaversumi ei ole päätelaiteriippuvainen. Metaversumi linkitetään tällä hetkellä vahvasti VR-laseihin ja peleihin, mutta mahdollisuudet ovat paljon laajemmat ja metaversumi-maailmoihin voi päästä myös perinteisten ruutujen kautta.
Kommentteja työpajasta:
”Aluksi mietitytti, että miten tässä osaa mitään kehittää, mutta hyvin meni. Oli kiinnostavaa ja tuli hyvää keskustelua. Metaverse on hyvin kiinnostava tulevaisuuden asia, jossa pääsee todella miettimään boxin ulkopuolelta.”
”Vaikka metaversumi on aika hähmäinen asia vielä, tämä workshop tuntui suht konkreettiselta – kiva että suunniteltiin konkreettisia juttuja yrityksille! Eli hyvät tehtävät!”
”Inspiroivaa ja luovuutta ruokkivaa. Työkalut tuovat myös tarvittavaa konkretiaa.”
Tämän blogin kirjoitti
Chief Business Officer – Creative
Teija on Dagmarin luovan sisältöliiketoiminnan CBO. Teija tarkkailee markkinoinnin kehitystä generalististrategin silmin ja uskoo, että vaikuttavan markkinoinnin salaisuus on datan ja luovuuden liitto.
LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA
-
OOH ja DOOH tiedetään – nyt tulee FOOH72 metriä pitkä Paula Vesala jammailee Olympiastadionin tornin vieressä. Päärautatieasemalla kivimies nuolaisee jäätelötötteröstä aina kun…Lue blogi
-
Somen trendit nyt ja 2025Mikä somessa trendaa, mikä puhututtaa? Dagmarin Head of Social Emilia Liukko luki dekkejä kotimaasta ja…Lue blogi
-
Tekninen hakukoneoptimointi – 10 kompastuskiveä, jotka poistamalla kasvatat myyntiä verkkosivustollasiIlman vankkaa teknisen hakukoneoptimoinnin perustaa paraskin sivuston sisältö jää löytymättä. Dagmarin Tekninen SEO-asiantuntija Sampo Saukko…Lue blogi