Palvelinpohjaiset seurannat – laadukkaampaa dataa ja yksityisyydensuojaa
Kolmannen osapuolen evästeiden eroosion ja GDPR-keskustelun ristitulessa monia digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia on huolestuttanut kysymys: miten keräämme laadukasta dataa myös tulevaisuudessa? Helppo ratkaisu on siirtyä mahdollisimman nopeasti palvelinpohjaiseen seurantaan. Samalla yksityisyydensuoja ja sivuston käyttökokemus paranevat. Dagmar Driven Junior Digital Solutions Specialist Tuukka Pallonen kokosi tiiviin tietoiskun palvelinpohjaisesta seurannasta.
Mitä palvelinpohjainen seuranta tarkoittaa?
Palvelinpohjainen seuranta (server-side tagging) perustuu Google Tag Managerin mahdollistamaan teknologiaan. Kyseessä on Tag Managerin ominaisuus, jolla voidaan luoda mittauksia esimerkiksi Google Cloudin palvelimia käyttäen. Kaikki sivustovierailun data saadaan kerättyä yhdellä seurannalla, jonka tiedot lähetetään palvelimelta eri järjestelmiin.
Selainpohjainen seuranta:

Palvelinpohjainen seuranta:

Parempaa yksityisyydensuojaa analytiikkaan
Palvelinpohjaisessa seurannassa kerättävä data siirtyy ensin sivuston palvelimelle, josta data lähetetään eteenpäin esimerkiksi Google Analyticsiin ja mainonnanhallintajärjestelmiin.
Käyttäjän selaimesta ja laitteesta ei siis lähetetä tietoa suoraan analytiikkaan, vaan palvelimella voidaan suodattaa dataa ennen sen siirtämistä Googlelle. Sivuston omistaja voi tällöin hallita, mitä tietoja seurataan: esimerkiksi käyttäjien IP-osoitteet, jotka luetaan henkilötiedoiksi, voidaan jättää keräämättä.
Seurantamalli mahdollistaa myös datan maantieteellisen sijainnin valinnan esimerkiksi Suomeen tai muulle EU-alueelle. Näin voimme välttää datan valumisen Yhdysvaltoihin, mikä on ollut yksi tietosuojaviranomaisia eniten huolestuttaneita Google Analyticsin ominaisuuksia. [1]
Laadukasta seurantaa evästeettömässä maailmassa
Esimerkiksi Safari, Firefox ja Brave, joiden käyttäjät muodostavat noin 30 % verkkoliikenteestä, jäävät jo nyt analytiikan ulottumattomiin. Palvelinpohjaisissa seurannoissa dataa kerätään ensimmäisen osapuolen evästeillä, joten analytiikkaa saadaan myös niistä selaimista, jotka estävät kolmannen osapuolen evästeet. Analytiikkadataa kerätään siis vain sivustolla tapahtuneista interaktioista, yksittäistä käyttäjää ei pysty tunnistamaan sivustolla eikä myöhemmin muissa kanavissa.
Miksi latausajoilla on merkitystä?
Jokainen selaimen kautta toimiva tagi kasvattaa ylimääräisen koodin määrää sivustolla. Kun seurannat ajetaan käyttäjän selaimen sijaan palvelimen kautta, sivuston latausajat nopeutuvat ja käyttökokemus paranee huomattavasti.
Latausajalla on suoraa vaikutusta digitaaliseen liiketoimintaan ja asiakaspolkuihin: esimerkiksi bounce rate (välitön poistuminen) nousee 32 prosenttia kun sivun latausaika kasvaa yhdestä sekunnista kolmeen. [1] Latausaika on merkittävä tekijä myös hakukoneoptimoinnissa, joten seurantojen päivittäminen palvelinpohjaiseksi kehittää samalla sivuston hakukonenäkyvyyttä.
Dagmarin asiantuntijat asentavat palvelinpohjaiset seurannat yhteistyössä sivuston kehittämisestä vastaavien kanssa. Seurantamallin vaihtaminen selaimesta palvelimelle ei muuta Google Analyticsin toimintaa millään tavalla, joten analytiikkadataa kertyy koko projektin ajan. Koulutamme mielellämme myös uusien seurantojen omatoimiseen asentamiseen, jotta analytiikkaa on mahdollista kehittää jatkossa myös itsenäisesti.
Lähteet:
[2] Google/SOASTA Research, 2017.
tämän blogin kirjoitti
-
Rahapelialan vapautuminen vaikuttaa sinunkin markkinointiisiVuoden 2027 alussa Suomessa siirrytään rahapelien tarjoamisessa lisenssimarkkinaan. Kun kymmenet ja kymmenet ulkomaiset toimijat ryhtyvät…Lue blogi
-
KKV:n uudet linjaukset vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen – mitä markkinoijan on hyvä tietää?Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on päivittänyt ohjeistuksiaan vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemisestä. Suuria mullistuksia ei tullut, mutta PR-lähetysten…Lue blogi
-
Mikä yhdistää parhaiten toimivaa mainontaa?Dagmar tutkii vuosittain yli 150 kampanjaa. Vuosien saatossa kertyneen tietopankin data kertoo, millaiset osatekijät saavat…Lue blogi
LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA
-
Mikä yhdistää parhaiten toimivaa mainontaa?Dagmar tutkii vuosittain yli 150 kampanjaa. Vuosien saatossa kertyneen tietopankin data kertoo, millaiset osatekijät saavat…Lue blogi
-
LUMENEn mediamix optimoitiin myyntiä mallintamallaDagmar auttoi LUMENEa tunnistamaan myyntiin vaikuttavat tekijät. Tiedon pohjalta markkinointi-investointien taso ja kanavastrategia pystyttiin määrittelemään…Tutustu työhömme
-
Helenin uudistetun brändin ensimmäinen taktinen kampanja: Vuoden alhaisin CPA generoi 30 % kuukauden myynneistäKun Helenin uuden ”Siinä on energiaa” -brändikonseptin jatkoksi luotiin ensimmäinen, uunituoreen brändialustan mukainen taktinen kampanja,…Tutustu työhömme