QR-koodit markkinoinnissa – hot vai not?
QR-koodit rantautuivat Suomeen 2010-luvun alussa, mutta katosivat katukuvasta melko nopeasti. Kansainvälisesti erilaisia lisäinfon ja lisätyn todellisuuden koodeja on kuitenkin kehitetty koko ajan, ja niiden käyttö lisääntyy taas myös Suomessa. Dagmarin asiantuntijat kertovat, mitä markkinoijan kannattaa tietää QR-koodien mahdollisuuksista juuri nyt.
Mikä QR-koodi on ja missä sitä käytetään?
QR eli Quick Response -koodit kehitettiin 1990-luvun puolivälissä Japanissa liukuhihnateollisuuden tuotannon seurannan parantamiseen. Nykyisin koodeja käytetään laajasti monilla toimialoilla helpottamaan ja nopeuttamaan tiedon löytämistä. Käyttö lisääntyi erityisesti koronapandemian aikana, kun koodien avulla saattoi välttää fyysistä kontaktia esim. kosketusnäyttöihin.
QR-koodit luodaan generaattoreilla ja ne voivat olla yritykselle visuaalisesti hyvinkin vahvasti brändäytyviä. Koodit muodostuvat mustista ja valkoisista neliöistä ja niihin voidaan tallentaa tietoja vaakasuunnassa ja pystysuorassa. Koodikuvion moduulien määrä ratkaisee koodista aukeavan sisällön määrän – mitä enemmän mustia laatikoita koodissa on, sitä suurempia tiedostoja koodista voi aueta. Koodien latausmääriä ja käyttödataa voi seurata esimerkiksi sivustoanalytiikasta.
QR-koodit pystyvät tallentamaan enemmän tietoa kuin perinteiset viivakoodit: tekstiä, asiakirjoja, URL-osoitteita, yhteystietoja, matkalippuja, kuvia ja videoita. Koodeja voidaan käyttää tuotepakkauksissa, mainosmateriaaleissa, televisio-ohjelmissa, varastonhallinnassa, logistiikassa – lähes mihin tahansa. QR-koodeja on kahdenlaisia: dynaamisia ja staattisia. Dynaamisen QR-koodin taakse voidaan vaihtaa sisältöä erittäin kustannustehokkaasti. Esimerkiksi ravintolan ruokalistoja ei tarvitse printata uudelleen menun vaihtuessa, koodiin yhdistettävän verkkosivun päivittäminen riittää. Kun koodiin sisällytetään useampia URL-osoitteita, koodin takaa tulevia sivuja voidaan ajastaa – kampanjasivulle voidaan asettaa rajattu aikaraja tai lounaslista voi vaihtua kellonajan mukaan.
QR-koodeilla voi myös ohjata asiakkaita somekanaviin tai ilmaiseen wifi-verkkoon – antamaan palautetta, osallistumaan kilpailuun, lataamaan applikaation tai saamaan lisätietoa. QR-koodilla voi siirtyä nopeasti maksamaan vaikkapa konserttilipun tai kirppisoston, ja niitä käytetään mm. kulttuuri-, urheilutapahtuma- ja lentolipuissa.
Miten QR-koodeja käytetään?
QR-koodien käyttö on nykyisin erittäin helppoa: modernit matkapuhelimien kamerat tunnistavat ne suoraan, eli enää ei tarvitse ladata erillisiä QR-lukija-applikaatioita halutulle sivulle siirtymiseen. Myös muita lisätyn todellisuuden koodeja on Suomessakin käytössä, mutta useat niistä vaativat erillisen applikaation lataamisen puhelimeen, jotta käyttäjä pääsee logojen tai kuvien takana olevaan sisältöön.
Monet käyttöohjeet ovat pakkauksesta löytyvän QR-koodin takana, ja yrityksen myyjien käyntikorteista saa QR-koodin avulla ajankohtaista tietoa. Skannaamalla vaatteisiin sijoitetun QR-koodin asiakas voi muun muassa tarkistaa tuotteen aitouden tai alkuperän, tutustua tuotantoon tai lunastaa alennuksen. Esimerkiksi kaikissa muotiketju Zaran tuotteissa on QR-koodi, jolla voi tarkistaa saatavuuden verkkokaupasta, jos haluttu koko on loppunut myymälästä, ja vaatemerkki Ralph Lauren tarjoaa vaatteen stailausvinkkejä QR-koodien kautta. Kesko pyrkii helpottamaan asiakkaiden vastuullisia kalaostoksia lisäämällä tonnikalapurkkeihin QR-koodin, jonka avulla kalan alkuperä selviää. QR-koodit voivat ohjata tuotesisältöön, käyttövinkkeihin tai kuten Arlan tapauksessa: laitumille lehmien sekaan.
Katso video: TOP10 QR-koodin luovaa käyttöä
Dagmar tutki: 1,2 miljoonaa suomalaista käyttää QR-koodeja kuukausittain
Syyskuussa 2023 toteutetun Dagmarin digitaalisen median tutkimuksen mukaan 16-69 -vuotiaista suomalaisista 98 % tuntee QR-koodin, 80 % on käyttänyt sitä ainakin joskus, 14 % käyttää sitä viikoittain ja 31 % käyttää sitä vähintään kuukausittain.
Suomessa QR-koodit ovat yleistyneet tuotepakkausten lisäksi printtimainoksissa, ulkomainonnassa sekä tv-ohjelmissa, mutta ovat yhä alihyödynnettyjä mainospinnoissa. QR-koodit helpottavat käyttäjän pääsyä verkkosivustolle osoitetta nopeammin esim. printissä tai ulkomainonnassa ja ne luovat helpon linkin mobiilisisältöihin tai jopa mobiilissa tapahtuvaan konversioon.
Haluatko yrityksellesi brändätyn QR-koodin ja ideointiapua sen luovaan käyttöön? Ota yhteyttä, niin poimin sinulle parhaan asiantuntijamme tarpeittesi mukaan.
LÄHTEET:
Dagmarin Digitaalisen Median Tutkimus syyskuu 2023, kohderyhmä 16–69-vuotiaat, N=500
https://yle.fi/a/3-6212483
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005144638.html
https://www.mtvspotti.fi/referenssit/qr-koodien-hyodyntaminen-mainonnassa-on-noussut-uuteen-suosioon
https://www.thedrum.com/news/2021/06/21/us-consumers-can-t-quit-qr-codes-new-the-drumyougov-study
https://www.pakkaus.com/pakkaus-testaa-ar-pakkaukset-02-2022/
https://kotimikro.fi/yhteiskunta/uusi-tekniikka/qr-koodit-mita-niista-pitaa-tietaa
https://www.itewiki.fi/blog/2020/12/qr-koodien-vaarat-tietoturvayhtio-varoittaa-lisaantyneista-qr-koodihuijauksista/
https://fafi.fi/ilmiot/yksi-vaatteeseen-kiinnitetty-koodi-voi-kertoa-kuluttajalle-kuinka-vastuullinen-tuote-on/
https://www.qrcode-tiger.com/fi/how-do-qr-codes-work
https://corporate.ralphlauren.com/protecting-our-brands
https://www.iltalehti.fi/tietoturva/a/c126e94f-c34c-4d03-8687-f3063e3c6f17
Kirjoittaja
Project Director
Dagmarin sisältötiimin projektijohtaja Paula innostuu erityisesti hyvästä asiakaskokemuksesta, hyvistä oivalluksista sekä siitä lisäarvosta, joka saa asiakkaan tuntemaan olonsa tärkeäksi. Sarjainnostuja, niin töissä kuin vapaa-ajallakin, josta hänet löytää laulamasta tai neulomasta.
Lisää aiheesta
-
Suomi jakaantuu kahteen ryhmään valintojen vastuullisuudessa: 50 % suomalaisista ei pidä vastuullisuutta tärkeänä valintakriteerinäMuuttuva kuluttaja 2024 -tutkimuksen mukaan suomalaisten ostointo alkaa heräillä. Suurimmalle osalle toimialoista näkymät ovat jo…Lue uutinen
-
Miten meni omasta mielestäsi, Jaguar?Jaguar on räjäyttänyt ns. Adlandin viime päivinä yltiöpäiseen kommentointiin julkaistuaan teaserin brändinsä uudesta suunnasta. Teaserin…Lue blogi
-
Somen trendit nyt ja 2025Mikä somessa trendaa, mikä puhututtaa? Dagmarin Head of Social Emilia Liukko luki dekkejä kotimaasta ja…Lue blogi