BlogiPaula Wickström 25.11.2023

QR-koo­dit mark­ki­noin­nis­sa – hot vai not?

Asiakaskokemuksen kehittäminen Markkinointiteknologiat Uudet teknologiat

QR-koodit rantautuivat Suomeen 2010-luvun alussa, mutta katosivat katukuvasta melko nopeasti. Kansainvälisesti erilaisia lisäinfon ja lisätyn todellisuuden koodeja on kuitenkin kehitetty koko ajan, ja niiden käyttö lisääntyy taas myös Suomessa. Dagmarin asiantuntijat kertovat, mitä markkinoijan kannattaa tietää QR-koodien mahdollisuuksista juuri nyt.

Mikä QR-koodi on ja missä sitä käytetään? 

QR eli Quick Response -koodit kehitettiin 1990-luvun puolivälissä Japanissa liukuhihnateollisuuden tuotannon seurannan parantamiseen. Nykyisin koodeja käytetään laajasti monilla toimialoilla helpottamaan ja nopeuttamaan tiedon löytämistä. Käyttö lisääntyi erityisesti koronapandemian aikana, kun koodien avulla saattoi välttää fyysistä kontaktia esim. kosketusnäyttöihin.

QR-koodeja käytetään pakkauksissa avaamaan haluttu sisältö käyttäjän mobiililaitteen selaimeen.
QR-koodeja käytetään pakkauksissa avaamaan haluttu sisältö käyttäjän mobiililaitteen selaimeen.

QR-koodit luodaan generaattoreilla ja ne voivat olla yritykselle visuaalisesti hyvinkin vahvasti brändäytyviä. Koodit muodostuvat mustista ja valkoisista neliöistä ja niihin voidaan tallentaa tietoja vaakasuunnassa ja pystysuorassa. Koodikuvion moduulien määrä ratkaisee koodista aukeavan sisällön määrän – mitä enemmän mustia laatikoita koodissa on, sitä suurempia tiedostoja koodista voi aueta. Koodien latausmääriä ja käyttödataa voi seurata esimerkiksi sivustoanalytiikasta.

QR-koodit pystyvät tallentamaan enemmän tietoa kuin perinteiset viivakoodit: tekstiä, asiakirjoja, URL-osoitteita, yhteystietoja, matkalippuja, kuvia ja videoita. Koodeja voidaan käyttää tuotepakkauksissa, mainosmateriaaleissa, televisio-ohjelmissa, varastonhallinnassa, logistiikassa – lähes mihin tahansa. QR-koodeja on kahdenlaisia: dynaamisia ja staattisia. Dynaamisen QR-koodin taakse voidaan vaihtaa sisältöä erittäin kustannustehokkaasti. Esimerkiksi ravintolan ruokalistoja ei tarvitse printata uudelleen menun vaihtuessa, koodiin yhdistettävän verkkosivun päivittäminen riittää. Kun koodiin sisällytetään useampia URL-osoitteita, koodin takaa tulevia sivuja voidaan ajastaa – kampanjasivulle voidaan asettaa rajattu aikaraja tai lounaslista voi vaihtua kellonajan mukaan.

QR-koodeilla voi myös ohjata asiakkaita somekanaviin tai ilmaiseen wifi-verkkoon – antamaan palautetta, osallistumaan kilpailuun, lataamaan applikaation tai saamaan lisätietoa. QR-koodilla voi siirtyä nopeasti maksamaan vaikkapa konserttilipun tai kirppisoston, ja niitä käytetään mm. kulttuuri-, urheilutapahtuma- ja lentolipuissa.

Kiinassa mobiilipeliyhtiö Cygamesin 1500 led-valoilla varusteltua dronea muodosti taivaalle peliyhtiöiden hahmoja vaikuttavina kuvioina. Lopuksi taivaalle muodostui jättimäinen QR-koodi, jota kuvaamalla avautui Cygamesin sisältöä.
Kiinassa mobiilipeliyhtiö Cygamesin 1500 led-valoilla varusteltua dronea muodosti taivaalle peliyhtiöiden hahmoja vaikuttavina kuvioina. Lopuksi taivaalle muodostui jättimäinen QR-koodi, jota kuvaamalla avautui Cygamesin sisältöä.

Miten QR-koodeja käytetään?

QR-koodien käyttö on nykyisin erittäin helppoa: modernit matkapuhelimien kamerat tunnistavat ne suoraan, eli enää ei tarvitse ladata erillisiä QR-lukija-applikaatioita halutulle sivulle siirtymiseen. Myös muita lisätyn todellisuuden koodeja on Suomessakin käytössä, mutta useat niistä vaativat erillisen applikaation lataamisen puhelimeen, jotta käyttäjä pääsee logojen tai kuvien takana olevaan sisältöön.

NYCiläinen panimo SingleCut Beersmithin jokaisen oluen etikettiin on istutettu QR-koodi. Jokainen olut liittyy teemaltaan johonkin tunnettuun biisiin ja QR-koodin takaa löytyy kulloiseenkin teemaan liittyvää sisältöä.

Monet käyttöohjeet ovat pakkauksesta löytyvän QR-koodin takana, ja yrityksen myyjien käyntikorteista saa QR-koodin avulla ajankohtaista tietoa. Skannaamalla vaatteisiin sijoitetun QR-koodin asiakas voi muun muassa tarkistaa tuotteen aitouden tai alkuperän, tutustua tuotantoon tai lunastaa alennuksen. Esimerkiksi kaikissa muotiketju Zaran tuotteissa on QR-koodi, jolla voi tarkistaa saatavuuden verkkokaupasta, jos haluttu koko on loppunut myymälästä, ja vaatemerkki Ralph Lauren tarjoaa vaatteen stailausvinkkejä QR-koodien kautta. Kesko pyrkii helpottamaan asiakkaiden vastuullisia kalaostoksia lisäämällä tonnikalapurkkeihin QR-koodin, jonka avulla kalan alkuperä selviää. QR-koodit voivat ohjata tuotesisältöön, käyttövinkkeihin tai kuten Arlan tapauksessa: laitumille lehmien sekaan.

Katso video: TOP10 QR-koodin luovaa käyttöä

Dagmar tutki: 1,2 miljoonaa suomalaista käyttää QR-koodeja kuukausittain

Syyskuussa 2023 toteutetun Dagmarin digitaalisen median tutkimuksen mukaan 16-69 -vuotiaista suomalaisista 98 % tuntee QR-koodin, 80 % on käyttänyt sitä ainakin joskus, 14 % käyttää sitä viikoittain ja 31 % käyttää sitä vähintään kuukausittain.

Suomessa QR-koodit ovat yleistyneet tuotepakkausten lisäksi printtimainoksissa, ulkomainonnassa sekä tv-ohjelmissa, mutta ovat yhä alihyödynnettyjä mainospinnoissa. QR-koodit helpottavat käyttäjän pääsyä verkkosivustolle osoitetta nopeammin esim. printissä tai ulkomainonnassa ja ne luovat helpon linkin mobiilisisältöihin tai jopa mobiilissa tapahtuvaan konversioon.

QR-koodeja näkee Suomessa mm. printti- ja ulkomainonnassa ja tv-ohjelmien yhteydessä.

Haluatko yrityksellesi brändätyn QR-koodin ja ideointiapua sen luovaan käyttöön? Ota yhteyttä, niin poimin sinulle parhaan asiantuntijamme tarpeittesi mukaan.

LÄHTEET:

Dagmarin Digitaalisen Median Tutkimus syyskuu 2023, kohderyhmä 16–69-vuotiaat, N=500
https://yle.fi/a/3-6212483
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005144638.html
https://www.mtvspotti.fi/referenssit/qr-koodien-hyodyntaminen-mainonnassa-on-noussut-uuteen-suosioon
https://www.thedrum.com/news/2021/06/21/us-consumers-can-t-quit-qr-codes-new-the-drumyougov-study
https://www.pakkaus.com/pakkaus-testaa-ar-pakkaukset-02-2022/
https://kotimikro.fi/yhteiskunta/uusi-tekniikka/qr-koodit-mita-niista-pitaa-tietaa
https://www.itewiki.fi/blog/2020/12/qr-koodien-vaarat-tietoturvayhtio-varoittaa-lisaantyneista-qr-koodihuijauksista/
https://fafi.fi/ilmiot/yksi-vaatteeseen-kiinnitetty-koodi-voi-kertoa-kuluttajalle-kuinka-vastuullinen-tuote-on/
https://www.qrcode-tiger.com/fi/how-do-qr-codes-work
https://corporate.ralphlauren.com/protecting-our-brands
https://www.iltalehti.fi/tietoturva/a/c126e94f-c34c-4d03-8687-f3063e3c6f17

Kirjoittaja

Paula Wickström

Project Director

paula.wickstrom@dagmar.fi

+358407047446

Dagmarin sisältötiimin projektijohtaja Paula innostuu erityisesti hyvästä asiakaskokemuksesta, hyvistä oivalluksista sekä siitä lisäarvosta, joka saa asiakkaan tuntemaan olonsa tärkeäksi. Sarjainnostuja, niin töissä kuin vapaa-ajallakin, josta hänet löytää laulamasta tai neulomasta. 

Lisää aiheesta