Snäppää frendisi striikiksi ja monta muuta snäppikikkaa
Snapchat eli Snäppi tai Snäp on yksi nuorten suosituimmista sosiaalisista medioista. Mitä 15-vuotiaat tekevät Snäpissä? Sen kertoo TET-harjoittelijamme Milla.
Markkinoijan mahdollisuuksista Snapchatissa voit lukea täältä.
Mitä Snapchatissa tehdään?
Snapchatissa nuoret lähettelevät toisilleen snäppejä, jotka ovat yleensä itsestä otettuja kuvia tai videoita. Kaverille lähetettäviin snäppeihin kirjoitetaan yleensä jokin teksti.
Snäpissä on myös ”keskusteluosio”, jossa voi kirjoitella pelkästään yksityisviesteillä. Keskustelut eivät tallennu, ellet itse ”seivaa” eli tallenna niitä. Jos saat kaveriltasi kuvan, jonka haluat galleriaasi, voit ottaa ”ss:n” eli screenshotin.
Voit piirtää ottamiisi kuviin eri väreillä. Saat kuvaasi myös haluamasi filtterin, kellonajan, lämpötilan tai vaikka nopeutesi sillä hetkellä. Jos pidät ottamastasi kuvasta, voit seivata sen omaan kuvagalleriaasi. Voit myös suurentaa tai pienentää kirjoittamaasi tekstiä kuvassa ja siirrellä sitä.
Voit määrittää kuvaan ajan, kuinka kauan sen voi nähdä. Pisin aika on 10 sekuntia. Jos otat videon, myös sen kesto on 10 sekuntia.
Snapissä ollaan kavereita
Snäpissä ei ole seuraajia, vaan siellä ollaan kavereita. Kun haluat lähettää jollekin viestejä Snäpissä, sinun pitää ”äddätä” hänet. Viestejä ei voi lähettää, jos käyttäjä on ”yksityinen”.
Snäpissä olevat ”julkkikset” ovat yleensä asettaneet tilansa julkiseksi, jotta kaikki heidän kaverinsa ja faninsa näkevät heidän My Storynsa. My Storyssa kaikki, jotka ovat äddänneet sinut (jos olet julkinen), näkevät mitä lataat sinne. Monet vlogaajat lataavat sinne videoita päivästään ja tekevät My Dayta. Joskus he tekevät Q&A:n, johon kaikki voivat lähettää heille kysymyksiä yksityisesti. Vastaukset ovat kaikkien nähtävissä My Storyssa.
Snapchatin kaikilla käyttäjillä on Score. Jokainen sinut äddännyt voi nähdä Scoresi. Score perustuu lukumäärään kaikista snäpeistä, jotka olet saanut tai lähettänyt tai kuinka monta My Storya olet katsonut tai ladannut. Snäppiä aktiivisesti käyttävillä nuorilla Score on yleensä lähemmäs 5 000 tai paljon yli.
Efektit ja emojit aktiivikäytössä
Tänä syksynä Snäppiin tuli uusi ominaisuus: kun kohdistat kameran naamaasi ja painat pitkään sormellasi, saat naamakuvaasi jonkin hauskan efektin. Nuoret ottavat kuvia efekteistä naamassaan ja jakavat niitä kavereilleen tai My Storyssa. Uusia efektejä tulee päivittäin, ja jokunen vanha lähtee.
Emojeita käytetään Snäpissä jatkuvasti. ”Friend emojit” tarkoittavat aina eri asiaa. Asetuksista näet, mitä eri emojit tai hymiöt tarkoittavat. Jos sinulla on esimerkiksi punainen emoji-sydän kaverisi nimen perässä, se tarkoittaa sitä, että olette olleet kaksi viikkoa toistenne 1# parhaita kavereita. Parhaat kaverisi ovat niitä, joille snäppäät eniten. Heidän nimiensä perässä on aina joku emoji.
Älä katkaise striikkiä!
Snäpissä voi kavereiden kanssa olla ”striikkejä”. Jos olet esimerkiksi kolmetoista päivää putkeen snäpännyt edestakaisin kaverisi kanssa, tulee hänen nimensä perään 13 ja tuli-emoji.
Snapchat kasvaa päivä päivältä lisää ja sinne keksitään koko ajan uusia päivityksiä. Uskon, että Snapchatistä tulee joku päivä kaikista suosituin sosiaalinen media, ellei se jo ole sitä.
Kirjoittajasta:
Lotta oli 13-vuotiaana sosiaalisen median aktiivikäyttäjänä Dagmarissa tutustumassa työelämään TET-päivänä vuonna 2015. Lotta kirjoitti nuorten keskuudessa kovaa vauhtia suosiotaan kasvattavasta Snapchat-palvelusta käyttäjän näkökulmasta.
Snapchatin mahdollisuudet markkinoijalle
Jopa 82 prosenttia 16–24-vuotiaista käyttää Snapchatia. Tässä ikäryhmässä snäppäily on suositumpaa kuin instailu tai tiktokkaus. Muissa ikäluokissa Snäpin käyttö on vähäisempää, mutta kasvussa.
Snapchat tarjoaa markkinoijalle monipuolisia mahdollisuuksia, etenkin silloin, kun kohderyhmänä ovat nuoret. Snapchatin erityispiirteenä ovat uniikit mainosmuodot.
Lue lisää
-
OOH ja DOOH tiedetään – nyt tulee FOOH72 metriä pitkä Paula Vesala jammailee Olympiastadionin tornin vieressä. Päärautatieasemalla kivimies nuolaisee jäätelötötteröstä aina kun…Lue blogi
-
Somen trendit nyt ja 2025Mikä somessa trendaa, mikä puhututtaa? Dagmarin Head of Social Emilia Liukko luki dekkejä kotimaasta ja…Lue blogi
-
Sisältökonseptien kirkastus ja prosessien hionta nostivat Finavian somesisällöt uusiin korkeuksiinLentoasemayhtiö Finavian asiakaslupaus on For smooth travelling. Tämä lupaus ohjaa myös sosiaalisen median sisältökokonaisuutta, jota…Tutustu työhömme