Sosiaalisen median trendikatsaus 2023
Vuonna 2022 sosiaalisessa mediassa on kuohunut ja tapahtunut valtavasti, viimeisimpänä Elon Muskin Twitter-kauppa. Somen käyttö on myös lisääntynyt lähes joka alustalla: some tavoittaa päivittäin lähes 80 % 15–74-vuotiaista suomalaisista. Nyt jos koskaan kannattaa seurata tarkasti, mitä markkinalla tapahtuu. Dagmarin sosiaalisen median asiantuntijat koostivat vuodelle 2023 kuusi sometrendiä, joita markkinoijan kannattaa pitää silmällä.
1. Social shopping
Myynti somealustojen kautta kasvaa maailmanlaajuisesti. Lähes 50 % kiinalaisista ja 40 % yhdysvaltaisista internetin käyttäjistä on jo tehnyt ostoksia somealustoilla2.
Monilta somealustoilta voi nyt ostaa tuotteita suoraan, siirtymättä palveluntarjoajan verkkokauppa-alustalle. Kävijää voidaan kuljettaa helpommin inspiraatiosta aktivointiin. Samalla verkkokaupan ostoputki suoraviivaistuu, oston esteet madaltuvat ja konvertoituminen nopeutuu.
Somekanavat tarjoavat nyt myös mahdollisuuksia virtuaalisiin tuotetestauksiin ja -sovituksiin AR:n eli lisätyn todellisuuden avulla. Ostopäätös helpottuu ja sitoutuminen brändiin kasvaa
2. Aitous & käyttäjien luoma sisältö (UGC)
Sisällöiltä ja brändeiltä vaaditaan nyt aitoutta ja samaistuttavuutta. Brändeiltä odotetaan rohkeita kannanottoja ja arvoja, joita noudatetaan läpinäkyvästi.
Yksi vastaus vaatimukseen on ”User generated content” (UGC) eli käyttäjien luoma sisältö: kuluttajat julkaisevat tekemäänsä brändisisältöä somekanaviin ilman, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Hyvistä ja huonoista tuotteista ja palveluista on ennenkin kerrottu eteenpäin, mutta nyt brändit ovat alkaneet hyödyntää tätä omassa markkinoinnissaan.
Brändit voivat saada käyttäjät tekemään heille sisältöä muun muassa luomalla sometrendejä, -haasteita ja kilpailuja, ja palkitsemalla sisällöistä esimerkiksi tuotenäytteillä tai alekoodeilla. Myös näkyvyys brändin omissa kanavissa voi toimia motivaattorina. Kannattaa siis luoda oma hashtag ja kannustaa yhteisöä sen käyttöön. Ole tarkkana aitoudesta – yleisösi huomaa kyllä eron!
3. Some asiakaspalvelukanavana
Sosiaalisen median merkitys asiakaspalvelukanavana kasvaa. Kuluttajat haluavat nopeita vastauksia kysymyksiinsä, joten somesta on tulossa keskeisin kanava asiakaspalvelulle.
Aiemmin somessa purettiin ärtymystä, kun muista palvelukanavista ei saatu vastausta. Nyt somessa on yhä enemmän yleisluontoisia kysymyksiä ja palautteita3. Toisaalta eMarketerin tutkimuksen mukaan yli kolmannes huonon kokemuksen saaneista jakaa siitä tietoa todennäköisesti somessa…
Kuluttajat odottavat kohtaavansa somessa brändin ja voivansa keskustella sen kanssa. Siksi asiakaspalvelun osaamista on resursoitava sosiaaliseen mediaan, sinne on rakennettava tarvittavat työnkulkumallit ja teknologiset ratkaisut sekä määritettävä tavoitteet ja mittarit. Brändien tulee ottaa harppaus asiakaspalvelussa somekanavissa.
4. Somen kulutus pirstaloituu entisestään
Perinteiset somekanavat ovat saaneet kovia kilpailijoita, jotka tavoittavat jo miljoonayleisön.
TikTok on kehittynyt tanssivideoista kohti käyttäjien itsensä ideoimien, koukuttavien, inspiroivien ja monipuolisten videoiden alustaksi. TikTok toimii niin orgaanisen kuin maksetun sisällön kanavana. Alustan oman datan mukaan käyttäjiä on Suomessa n. 1,3 miljoonaa kuukaudessa. Käyttäjämäärä on tuplaantunut viimeisen vuoden aikana, ja kohderyhmä on laajentunut nuorista vanhempiin.
Snapchatilla on kuukausittain jo lähes 1,5 miljoonaa suomalaista käyttäjää. Kävijäprofiilissa korostuvat nuoret, mutta kyllä ”snäppi” tavoittaa myös heitä vanhempia.
Uusi somealusta BeReal alkoi kasvaa räjähdysmäisesti kesällä 2022. Tässä ”Instagramin kiillotettua maailmaa” haastavassa kanavassa kuvat on otettava sovelluksen kameralla kahden minuutin aikaikkunassa – juuri siellä missä on, sen näköisenä kuin on. Muut somealustat, kuten Instagram ja TikTok toivat pian kanaviinsa vastaavat ominaisuudet.
Twitch ja Discord jatkavat kasvuaan erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Uusista haastajista huolimatta Facebookin, Instagramin ja LinkedIn asema on edelleen vahva. Markkinoijan tuleekin miettiä, mitkä kanavat tuottavat omille asiakkaille arvoa, mihin tarkoitukseen kanavat ovat suunnattu ja minkälaista sisältöä kuluttajat siellä odottavat.
5. Audion merkitys kasvaa
Pandemia-aika loi kasvualustan sosiaaliselle audiolle, kun ruutujen ääressä vietettiin paljon aikaa ja kaivattiin vaihtoehtoista tapaa pitää yhteyttä. Tarpeeseen vastasi muun muassa sosiaalisen audion alusta Clubhouse.
TikTokissa audio on olennainen tekijä. Sisällöissä tulee olla ääntä, myös mainoksissa. Artistit jopa tekevät TikTok-ystävällisiä kappaleita tai tiisaavat alustalla musiikkiaan ennen varsinaista julkaisua. Audio luo brändeille lukemattomia mahdollisuuksia, joten äänimaailmaa ja audion hyödyntämistä kannattaa miettiä tarkasti myös somealustoilla!
6. Lyhyet videosisällöt
CISCO:n tekemän raportin mukaan jopa 82 % maailmanlaajuisesta internet-liikenteestä on videoita. TikTok on osaltaan muuttanut tapaamme kuluttaa videosisältöjä. Muutokseen ovat vastanneet myös muut alustat videoformaateillaan, kuten Instagram Reels ja YouTube Shorts.
Lyhyet videosisällöt vastaavat tarpeeseen saada viihdyttävää ja informoivaa sisältöä nopeasti, kun keskittymiskykymme heikkenee jatkuvasti. Z-sukupolven keskittymiskyky on keskimäärin kahdeksan sekuntia, eli vielä muutaman sekunnin lyhyempi kuin milleniaaleilla, jotka jaksavat keskittyä keskimäärin noin 12 sekunnin ajan.
Videot vastaavat osaltaan kasvaviin aitousvaatimuksiin – niissä voi aistia pelkkää kuvaa paremmin sisällöntuottajan persoonan tai esimerkiksi ravintolan tunnelman, mikä lisää luotettavuutta.
Kaipaatko näkemystä ja tukea sometekemiseesi vuodelle 2023? Ota yhteyttä: dagmar@dagmar.fi
Lähteet:
- 1Mind Kuluttaja tammi-kesä 2022 Kuluttaminen, vapaa-aika ja mediat
2Insider Intelligence – Social Commerce Forecast 2022
3https://www.mckinsey.com/capabilities/operations/our-insights/social-media-as-a-service-differentiator-how-to-win
TÄMÄN BLOGIN KIRJOITTI
Lisää aiheesta
-
Dagmar vahvisti johtoryhmäänsä: Heikki Pieniniemestä Digitaalisten palveluiden johtaja ja Ville Fredriksonista Dagmarin strategiasta vastaava johtajaHeikki Pieniniemi on nimitetty Chief Digital Officeriksi vastuualueenaan Dagmarin digitaalisten palveluiden organisaatio ja kehitys. Hän…Lue uutinen
-
Dagun sankarit 2024 on valittu!Dagulaiset valitsevat vuosittain joukostaan Vuoden dagmarilaisen sekä joukon sankareita, jotka tekevät työkavereiden arjesta asteen verran…Lue blogi
-
Dagmar nimitti vastuullisuusjohtajan: Leena Kiviojasta Director, SustainabilityDagmar on nimittänyt Leena Kiviojan vastuullisuusjohtajaksi. Roolissaan hän vastaa yrityksen vastuullisuusohjelman kehittämisestä ja jalkauttamisesta sekä…Lue uutinen