Tarkista, että sivustosi Consent Mode on päivitetty 6.3.2024 mennessä
Google vaatii, että kaikki Google-mainontaa tekevät yritykset ottavat verkkosivuillaan käyttöön uudenlaisen Consent Mode v2 -ominaisuuden viimeistään 6.3.2024. Jos päivitystä ei tee ajoissa, Google-mainontaa ei voi enää kohdentaa eikä mitata. Asiantuntijamme Juho Virkajärvi ja Petteri Kalaoja kertovat mistä on kyse ja mitä nyt pitää tehdä.
Miksi Google pakottaa tekemään päivityksen?
Taustalla on EU:n digimarkkinasäädös (DMA eli Digital Markets Act). Asetus tuli voimaan jo marraskuussa 2022, ja soveltaminen alkoi viime vuonna. Tavoitteena on varmistaa oikeudenmukaiset ja avoimet digitaaliset sisämarkkinat.
Säädös pyrkii rajoittamaan suurten alustayritysten eli ”portinvartijoiden” valtaa ja edistämään reilua kilpailua digitaalisilla markkinoilla. Jotta määräävää markkina-asemaa ei käytetä väärin ja pienemmätkin toimijat voivat pärjätä kilpailussa.
Consent Mode (CoMo) on mekanismi, jonka avulla Google pitää huolen siitä, että se noudattaa EU:n lainsäädäntöä dataa saadessaan. Mainostajien vastuulla on päivittää sivustolleen Consent Mode v2, jonka avulla Google saa tiedon, suostuuko sivuston kävijä jakamaan tietojaan mainostarkoituksiin, analytiikkaan ja personointiin.
Monille mainostajille muutos asettaa haasteita. Kiirettä ei helpota se, että Consent Modesta liikkuu eri blogeissa ja kanavissa harmillisen monenkirjavaa tietoa ja näkemystä. Kun selkeitä implementaatio -ohjeita ei ole helposti saatavilla, päivitys vaatii perehtyneisyyttä, jotta se on varmasti tehty oikein.
Consent Mode v2 avaa tietä yritysten oman datan hyödyntämiseen
Taustalla tuntuu olevan myös Googlen valmistautuminen kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen eli miten yritysten hallussa olevaa ensimmäisen osapuolen dataa voidaan hyödyntää Googlen mainosalustoilla.
Consent Mode v2:ssa on kaksi uutta parametria: ad_user_data ja ad_personalization. Niillä välitetään Googlelle tieto siitä, suostuuko käyttäjä jakamaan tietojaan mainontaan ja personointiin. Toiset parametrit, analytics_storage ja ad_storage, vaikuttavat analytiikkaan ja mainontaan. Niillä välitetään tieto siitä, mitä dataa vierailija on antanut luvan välittää eteenpäin. Tämän valinnan kävijä tekee evästebannerissa.
Kolme tilaa, jotka vaativat erityistä tarkkuutta
odessa on kolme eri tilaa, joiden käyttöönotossa kannattaa olla tarkkana.
- Without Consent Mode: Ei suositeltava, koska rajoittaa Google-mainonnan toiminnallisuutta.
- Basic Consent Mode: Lähettää tiedon Googlelle vain, jos käyttäjä on antanut siihen suostumuksen. Vahvasti suositeltava. Kunnioittaa käyttäjän evästevalintoja eli on Suomen varsin tiukan, evästeisiin ja tietosuojaan liittyvän lainsäädännön hengen mukainen.
- Advanced Consent Mode: Välittää Googlelle dataa anonymisoituna, vaikka käyttäjä olisi estänyt evästeiden käytön. Ei suositella tällä hetkellä, sillä saattaa olla vastoin viranomaisten ohjeistusta.
HUOM! Konsultoi aina asiaan perehtynyttä asiantuntijaa ja varmista, mikä on omalle yrityksellesi oikea tapa soveltaa vaihtoehtoja.
Mitä mainostajan pitää nyt tehdä?
Jos käytössäsi on Google Tag Manager, Consent Mode -asetusten päälle kytkeminen on suoraviivaista, varsinkin yhteensopivan evästebannerin kanssa. Consent Mode v2:n asennus onnistuu kyllä, vaikka käytössäsi olisi jokin muu tagienhallintatyökalu ja ei integroitu CMP, joskin hieman lisätyötä vaaditaan.
Evästebanneri täytyy myös konfiguroida, jotta se osaa välittää Consent Moden parametrit oikein. Tunnetuimmat evästebannerit tukevat uusinta Consent Modea. Parhaimmillaan päivitys onnistuu helposti, muutamalla klikkauksella, mutta yleensä se vaatii hiukan perehtymistä. Haastavaksi tilanne voi muuttua, jos käytössä on kustomoitu evästebanneri, jolloin valmista dokumentaatiota ei ole.
Kokemuksemme mukaan suurin osa päivityksistä sujuu varsin mallikkaasti, ja uudet parametrit välittyvät oikein.
Aikaa ei ole enää paljon, joten aloita Consent Mode v2 -implementaatio heti. Näin ehdit varmistua, että päivitys on tehty oikealla tavalla.
Kun et ole varma, miten Consent Mode asennetaan ja konfiguroidaan Tag Manageriin sekä evästebanneriin, ota yhteyttä. Autamme varmistamaan, että Google-mainontasi toimii myös 6.3.2024 jälkeen.
Ota yhteyttä, niin autamme mielellämme!
Lisää sisältöjä samasta aiheesta
-
Näin pärjäät hakukoneoptimoinnissa SGE-aikakaudellaGoogle on suunnittelemassa suurta muutosta hakukoneeseensa. Lue vinkit, miten yritysten kannattaa nyt toimia!Lue blogi
-
Sivustouudistuksesta nousi SEO-kruununjalokivi: 97 % enemmän klikkejäSivustouudistus notkahduttaa lähes aina orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa. Etenkin silloin, kun tekniikka taustalla vaihtuu. Huolellisella valmistelulla notkahdus voidaan minimoida.Tutustu työhömme
-
Hakumainonnan trendit vuodelle 2024Vuosi 2024 on hakumainonnan osalta muutosten vuosi. SGE (Search Generative Experience) tulee todennäköisesti muuttamaan hakukonekäyttäytymistä merkittävästi. Lisäksi kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen ja lainsäädännön muutokset tekevät mittaamisesta entistä vaativampaa.Lue blogi