BlogiDagmar 22.11.2024

Tekninen hakukoneoptimointi – 10 kompastuskiveä, jotka poistamalla kasvatat myyntiä verkkosivustollasi

Myynnin kasvattaminen Digitaalinen markkinointi Hakukonemarkkinointi

Ilman vankkaa teknisen hakukoneoptimoinnin perustaa paraskin sivuston sisältö jää löytymättä. Dagmarin Tekninen SEO-asiantuntija Sampo Saukko listasi joukon teknisiä vinkkejä, joilla varmistat sivustosi löydettävyyden, parannat sivustosi hakukonesijoituksia, kasvatat kävijämääriä ja vauhditat myyntiä.

10 teknisen hakukoneoptimoinnin kompastuskiveä, älä unohda huomioida näitä.

1. Nopeusoptimointi: huolehdi, että sivusto on riittävän nopea

Viimeistään Googlen Core Web Vitals -metriikoiden myötä sivuston nopeus on noussut ensiarvoisen tärkeäksi teknisen hakukoneoptimoinnin osa-alueeksi. Nopeuden parantamiseksi tulee mm. hyödyntää nykyaikaisia välimuistikäytäntöjä ja välttää tarpeetonta koodia, sekä optimoida kuvien koot ja modernisoida niiden tiedostomuodot.

Käytämme paljon erilaisia maksullisia työkaluja sivustonopeuden analysointiin, mutta tarjolla on myös ilmaisia ja helppoja tapoja seurata sivuston suorituskykyä itse. Esim. Google Search Console (Core Web Vitals -osio) ja Yellow Lab Tools.

2. Käyttäjäkokemus: mobiilioptimointi, käytettävyys ja saavutettavuus

Nykyisin yhä useampi käyttää verkkopalveluita mobiililaitteilla, joten verkkosivuston on toimittava saumattomasti myös pienillä näytöillä. Jos sivustoa ei ole optimoitu huolellisesti mobiililaitteille, se johtaa heikompaan käyttäjäkokemukseen ja siten alentaa sivustosi sijoitusta hakutuloksissa.

Käytettävyys ja saavutettavuus ovat sivuston hakukonesijoituksen kannalta muutenkin jatkuvasti merkittävämmässä roolissa. Huolehdi että sivusto on responsiivinen, selkeä, helposti käytettävä ja nopea myös mobiililaitteilla.

3. Tietoturva ja tietosuoja: puutteet verkkosivuston tietoturvassa

Hakukoneet arvottavat sivuston tietoturvaa. HTTPS-suojauksen käyttö on nykypäivän verkkopalvelussa välttämättömyys.

Huolehdi myös, että sivustosi käyttäjiltä pyydetään lain vaatimat luvat mahdolliseen tietojen keräämiseen, ja ettet kerää käyttäjistä tietoja, joita ei saa kerätä.

Väärien tietojen kerääminen ja niiden vuotaminen voi heikentyneen hakukonesijoituksen lisäksi johtaa vakaviin seurauksiin.

4. Sekava sivustorakenne

Selkeä ja looginen sivustorakenne auttaa sekä käyttäjiä että hakukoneita navigoimaan sivustollasi. Huonosti suunniteltu sivustorakenne voi vaikeuttaa sisällön löytämistä ja indeksointia, mikä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti näkyvyyteesi hakutuloksissa.

5. Duplikaatti- eli kopiosisältö

Duplikaattisisältö sekoittaa hakukoneita ja voi heikentää sivustosi sijoituksia. Käytä kanonisointia (canonical tag) osoittamaan ensisijainen sisältö ja vältä saman sisällön toistamista eri sivuilla. Jos sama sisältö löytyy kahden eri URL-osoitteen takaa, on se haitallista hakukonenäkyvyytesi kannalta.

6. Puutteelliset metatiedot

Sivujesi otsikot ja metakuvaukset ovat avainasemassa, kun käyttäjät päättävät, klikkaavatko he hakutulosta vai eivät, sillä hakukoneet nostavat näitä elementtejä hakutuloksiin. Google myös suosittelee kirjoittamaan jokaiselle sivulle uniikit metakuvaukset. Ne näkyvät todennäköisemmin hakutuloksissa, mutta erityisen positiivinen vaikutus hyvin muotoilluilla metatiedoilla on hakutulosten klikkausprosenttiin.

Pyri pitämään hakukoneotsikko (meta title) alle 60 merkissä ja metakuvaus alle 120 merkissä. Voit tarkastaa merkkimäärät esimerkiksi Word Counter -työkalulla. Kokeile erilaisia variaatioita ja seuraa tuloksia.

7. Rikkinäiset linkit ja virhesivut

Hakukoneet arvostavat linkkejä. Rikkinäiset linkit ja virhesivut heikentävät sivustosi käyttäjäkokemusta ja vahingoittavat sivustosi hakukonenäkyvyyttä. Rikkinäiset linkit tarkoittavat linkkejä, jotka osoittavat sivustollasi virhesivuille.

404– ja muut mahdolliset poistuneet tai virhesivut joihin osoittaa linkkejä (sivuston sisäisesti tai muilta sivustoilta), tulisi uudelleenohjata 301-tyypin pysyvillä uudelleenohjauksilla järkeviin osoitteisiin.

Rikkinäisten linkkien ja virhesivujen tutkimiseen voidaan käyttää esimerkiksi maksullisia Ahrefs– tai Semrush-työkaluja tai ilmaista Google Search Consolea.

8. Hakukoneystävällisen teknologian laiminlyönti

Hakukoneet eivät usein osaa klikata käyttäjille tarkoitettuja, JavaScriptillä toteutettuja elementtejä, kuten pudotusvalikoita tai ”lataa lisää” nappeja.

Hakukoneet eivät siis välttämättä suorita aina JavaScriptiä sivustoa kahlatessaan, jolloin osa sisällöstä voi jäädä indeksoitumatta. Tämä näkyy usein hakukonesijoitusten heilahteluna tai tärkeän sisällön hitaana indeksointina.

Joskus sivusto ei toimi lainkaan ilman JavaScriptiä, mikä on luonnollisesti huono asia hakukonenäkyvyyden kannalta.

JS-haasteisiin on olemassa useita teknisiä ratkaisuja. Tutustu aiheeseen lisää esimerkiksi Search Engine Journalin 19.9.2024 kirjoittamassa artikkelissa tai kysy lisää meiltä.
Googlella on myös kattava ohjeistus ja videosarja aiheesta.

9. Huonosti organisoitu sisältö

Sisällön järjestäminen selkeästi ja loogisesti käyttäen asianmukaisia HTML-elementtejä, kuten esimerkiksi eri otsikkotasoja (H1–H6), auttaa hakukoneita ymmärtämään sivustosi rakennetta ja sisällön tärkeysjärjestystä. Tämä parantaa käyttäjäkokemusta ja vahvistaa sivustosi hakukonesijoitusta.

10. Kahlauksen hallinta: sivustokartat, robots.txt-tiedosto, nofollow-, canonical- ja noindex-tagit

Hakukoneiden niin sanottu kahlausbudjetti on rajallinen. Siksi kaikki turha tulisi sulkea hakukoneiden saavuttamattomiin ja kaikki tärkeä antaa hakukoneiden löydettäväksi. Esimerkiksi parametri-sivujen indeksoituminen on ongelmallista.

Sivustokartat (sitemaps), robots.txt-tiedosto, canonical-, nofollow- ja noindex-tagit ovat tehokkaita ja tärkeitä työkaluja, kun hakukoneiden hakuboteille halutaan sivustoasi tutkiessa kertoa, mihin keskittyä ja mihin niiden ei tarvitse resurssejaan käyttää.

Valmiina kasvuun?

Panostamalla näihin osa-alueisiin juuri nyt, voit merkittävästi parantaa sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa ja samalla vahvistaa myyntiäsi. Dagmarin SEO-asiantuntijatiimi on valmiina auttamaan.

Selvitetäänkö myös teidän sivustonne potentiaali?

Kirjoittaja

Sampo Saukko

Technical SEO Specialist

sampo.saukko@dagmar.fi

+358505210152

Sampo toimii Dagmarissa Technical SEO Specialistina. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus digimarkkinoinnin, hakukoneoptimoinnin ja web-kehityksen parissa.
Sampo yhdistää syvällisen teknologia- ja SEO-osaamisensa liiketoimintaymmärrykseen ja hyödyntää työssään edistyneitä tekoälyratkaisuja varmistaakseen, että asiakkaiden sivustot ovat kilpailukykyisiä, käyttäjäystävällisiä ja helposti löydettäviä niin nykyisissä hakukoneissa kuin tulevaisuuden alustoillakin.
Vapaa-ajallaan hän nauttii luonnossa liikkumisesta, mökkeilystä ja matkustamisesta.

Lue lisää aiheesta