BlogiKirsi Laakso 09.11.2022

Tiedätkö satavarmasti, että mainontasi toimii tässä ajassa?

Markkinoinnin tuloksellisuus Tiedolla johtaminen Markkinoinnin tutkiminen Tutkimus

Suomalaista markkinointimaailmaa leimaa nurinkurinen tapa tutkia mainonnan toimivuutta vasta jälkikäteen. Kun kallis investointi on jo tehty, eikä tulosta voi enää parantaa. Tapa on erityisen huolestuttava nyt, kun kulutustottumukset muuttuvat hurjaa vauhtia ja elämä on täynnä epävarmuutta. Dagmarin Customer Insight Director Kirsi Laakso kertoo, miten mainosinvestoinnin toimivuus selvitetään niin, että koko markkinointitiimi voi nukkua yönsä paremmin.

Kuluttajat ovat uuden edessä. Tulevaisuus ei näyttäydykään kirkkaana vaan epävarmuus vaanii nurkan takana. Taloudellinen toimeentulo huolettaa, ja kulutustottumukset muuttuvat nopeammin kuin koskaan 2000-luvulla.

Muutos heijastuu väistämättä myös mainontaan, etenkin jos strategiassasi puhutaan sanallakaan asiakaskeskeisyydestä. Ja mainonta vie markkinointibudjetistasi leijonanosan, eikö vain?

Nyt jos koskaan on oltava varma siitä, että mainonnan sisältö ja tyyli on optimoitu juuri tähän epävarmuuden aikaan. Onko viesti oikea? Sopiiko sisältö tähän aikaan? Aktivoiko mainonta tai rakentaako se yrityksesi mielikuvaa haluamaasi suuntaan?

On valtava riski investoida mainontaan satoja tuhansia euroja, jos pääviestit ja mainonnan toimivuus perustuvat vaikkapa aikaisempien kampanjoiden tuloksiin. Se mikä toimi vuosi sitten, ei välttämättä toimi enää tänään.

Varaa esitestille ja mahdollisille muokkauksille aikaa tuotantokalenterista

Esitestin tekemättä jättämistä perustellaan usein kireällä aikataululla. Aineistot valmistuvat kalkkiviivoilla, eikä testaamiselle ja tulosten mukaiselle muokkaukselle ole varattu aikaa.

Mutta entä jos vaatisit jo aikataulua ja tuotantokalenteria rakennettaessa esitestille muutaman viikon aikaikkunan? Näin testaaminen solahtaa luontevaksi osaksi mainonnan tuotantoprosessia – ja voit olla aina varma siitä, että mainosinvestointisi tuottaa parhaan mahdollisen tuloksen.

On nurinkurista, että mainostajat Suomessa tutkivat mainontaa lähes poikkeuksetta ainoastaan jälkikäteen. Tehokkainta olisi varmistaa etukäteen, että mainonnan sisältö toimii optimaalisesti ja tutkia jälkikäteen, miten mainonta huomattiin eri kanavissa ja millainen kokonaisvaikutus sillä oli.

Testaus voidaan tehdä missä tahansa vaiheessa, konseptitasolta valmiisiin materiaaleihin

Mainontaa voidaan testata helposti ja nopeasti monessa ei vaiheessa. Olitpa vasta suunnittelemassa uutta mainonnan konseptia tai sinulla on jo täysin valmiit materiaalit – tai jotain siltä väliltä, aina kannattaa testata.

Valmiillekin mainonnalle on vielä paljon tehtävissä, tehoa voidaan parantaa merkittävästi hyvinkin pienillä viilauksilla.

Varmista, älä jännitä 😊

tämän blogin kirjoitti

Kirsi Laakso

Customer Insight Director

kirsi.laakso@dagmar.fi

+358503463481

Kipa on Dagmar Driven Insight-yksikön vetäjä, joka innostuu kuluttajaymmärryksen hyödyntämisestä johtamisen välineenä. Rakastaa ongelmia ja etenkin niiden ratkaisemista. Trendien seuraaminen ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnassa on lähellä sydäntä. Ihmisen äänitorvi.

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA