BlogiPaula Wickström 05.08.2024

Vinkki: seuraa näitä yrityksiä somessa

Brändin kehittäminen Luovat sisällöt Luovat sisällöt Sosiaalinen media

Kokosimme markkinoijia inspiroimaan listan tällä hetkellä kiinnostavista ja loistavan somepresenssin omaavista yrityksistä. Jos ideat ovat vähissä tai mietit, mitä yleisö somesta haluaa, voit hakea inspiraatiota sisältöihin näiltä kotimaisilta ja kansainvälisiltä brändeiltä. Dagmarin sisältöammattilaiset sparraavat mielellään löytämään juuri teidän resursseihinne sopivat, kohdeyleisöänne kiinnostavat sisältöteemat!

Inspiraatiota yhteiskunnallisille toimijoille

HELSINGIN KAUPUNKIYMPÄRISTÖ
Helsingin kaupunkiympäristön toimialan tone of voice Instagramissa edustaa erilaista kaupunkiviestintää. Tilillä on sulassa sovussa tiukkaa asiaa ja toimivaa huumoria. Kaupunkiympäristö on ottanut myös Threadsin käyttöön.

Kuva: https://www.instagram.com/kaupunkiymparisto/

VEROHALLINTO
Verohallinnon rohkea somepresenssi on hurmannut niin markkinoinnin tekijöitä kuin asiakkaitaan. Kurttuotsaisuus ja kankeus on viskattu kauas pois viesteistä, joita jaetaan laajasti eri somekanavissa, mm. TikTokissa, Instagramissa ja Facebookissa.

Kuva: https://www.instagram.com/verohallinto/?hl=fi

PUOLANGAN KUNTA
Puolangan kunta jakaa kivan tuoretta, itseironista ja erilaista kuntasisältöä TikTokissa kohderyhmän ja kanavan mahdollisuudet tunnistaen. Muissa somekanavissa sisältö on perinteisempää.

Kuva: https://www.tiktok.com/@puolangankunta?lang=fi-FI

MICROSOFT JA TIKTOK
Microsoft ja TikTok Threadissa – kyllä, jopa TikTok on kilpailijan alustalla. Molemmat käyttävät Threadia omista tuotteistaan kertomiseen sekä trendien ja ajankohtaisten asioiden nostamiseen kanavan tyylisellä tavalla.

Kuva: https://www.threads.net/@microsoft
Kuva: https://www.threads.net/@tiktok

Palvelua ja tiedon jakoa Jodelissa

KELA
Kela on jo muutaman vuoden ajan vastaillut Jodelissa kysymyksiin omalla kanavallaan @kysykelalta. Kela-keskustelun siirtymisestä Jodeliin kertoi myös Yle artikkelissaan.

NORDEA
Myös Nordean @nordea-aspa on toiminut tiedonantajana ja arjen auttajana asiakkaiden kanssa siellä, missä asiakkaat jo ovat. Nordean Jodel-kanava palkittiin GrandOne-kilpailussa 2024.

Digimarkkinoijalle ajantasaista tietoa

GOOGLE TRENDS
Google Trendsin Instagram-postaukset pitävät ajan hermolla ilmiöistä. Sisältöinä Educational quiz ja trendejä eri aiheista globaalisti, mm. 2023 Top searched memes.

Kuva: https://www.instagram.com/googletrends/?hl=fi

ADAM MOSSERI
Head of Instagram Adam Mosseri tekee loistavaa sisältöä Instaan, etenkin Reelsiin, nostaen esiin alustan ominaisuuksia ja uutuuksia.

Kuva: https://www.instagram.com/mosseri/reels/

SEMRUSH
Semrush saivartelee TikTokissa digimarkkinoijan arkea (right on point). Myös Semrushin LinkedIn-tili on oivaltava ja informoiva.

Kuva: https://www.tiktok.com/@semrush

Erottuvaa, kiinnostavaa sisältöä eri kanavissa

RYANAIR
RyanAir tekee Instassa, X:ssä, YouTube Shortseissa ja TikTokissa vahvaa somesisältöä erilaisin sisältömuodoin ja kanavien ominaisuuksia hyödyntäen. Yhteisöjen kanssa myös keskustellaan aktiivisesti.

Kuva: https://www.tiktok.com/@ryanair?lang=fi-FI

7-ELEVEN
7-Eleven on ottanut Threadsin haltuun ja tekee yhteisömanagerointia upealla tavalla.

Kuva: https://www.threads.net/@7eleven

VERKKOKAUPPA.COM
Verkkokauppa.com on tehnyt onnistuneesti upliftin Facebookiin. Uudistus sisältää paljon text only -meininkiä ja yhteisön sitouttamista.

Kuva: https://www.facebook.com/verkkokauppacom/?locale=fi_FI

TACOBELL
TacoBell maailmalla ja myös Suomen lokaalitilillä tekee todella selkeälle nuorelle kohderyhmälle toimivaa sisältöä erityisesti TikTokissa. Täällä ei oikeinkirjoituksista tai isoista etukirjaimista tuomita!

Kuva: https://www.tiktok.com/@tacobellsuomi

BURGER KING
Myös Burger Kingin globaali ja Suomen somepresenssi on hyvin selkeästi nuorelle kohderyhmälle suunniteltua ja puhekieltä käyttävää. Burger Kingin YouTube Shorts tarjoaa erilaista sisältöä kuin muut kanavat.

Kuva: https://www.instagram.com/burgerking_suomi/?hl=fi

K- JA S-KAUPAT
Monen K- ja S-kaupan oma some hurmaa somekansaa. Henkilökunta heittäytyy, esittelee tuotteita ja tarjouksia sekä tarjoaa erilaista behind the scenes -sisältöä.

Kuva: https://www.tiktok.com/tag/kauppias?lang=fi-FI

SKIMS
Kim Kardashianin Skims luo somekanavissa tähtipölyä tuotteilleen. Seuraajien luomaa sisältöä nostetaan TikTokissa vahvaan rooliin, Instagram-tili ja YouTube ovat täynnä siloitellumpia mainoskuvia.

Kuva: https://www.tiktok.com/@skims

DUOLINGO
Ilmaista kielikoulutusta tarjoava Duolingo inspiroi somekanavissaan kuten Instagramissa pitkälti Lily-lintuhahmonsa kautta, tarjoten erilaista sisältöä mitä koulutusyritykseltä voisi odottaa.

Kuva: https://www.instagram.com/duolingo/

SURREAL
Surrealin sisällöt LinkedInissä ja Instagramissa ovat nokkelaa ja oivaltavaa, puhutaan tuotteen ulkopuolelta – mutta houkutellaan silti ostamaan muroja.

Kuva: https://www.instagram.com/eat_surreal/?hl=fi

Kaipaatko apua ja kiinnostavuutta somesisältöihin?

Dagmarin luovat someasiantuntijat auttavat konseptoimaan, teemoittelemaan ja luomaan tavoitteellisia, kohderyhmää kiinnostavia ja kanavaoptimoituja sisältöjä kaikkiin somekanaviin.

Kirjoittaja

Paula Wickström

Project Director

paula.wickstrom@dagmar.fi

+358407047446

Dagmarin sisältötiimin projektijohtaja Paula innostuu erityisesti hyvästä asiakaskokemuksesta, hyvistä oivalluksista sekä siitä lisäarvosta, joka saa asiakkaan tuntemaan olonsa tärkeäksi. Sarjainnostuja, niin töissä kuin vapaa-ajallakin, josta hänet löytää laulamasta tai neulomasta. 

Lisää sisältöjämme aiheesta