Muuttuva kuluttaja 2024 -tutkimusraportti
Dagmarin toteuttaman Muuttuva kuluttaja 2024 -tutkimuksen mukaan suomalaisten ostointo alkaa heräillä. Suurimmalle osalle toimialoista näkymät ovat jo paremmat kuin viime vuonna 2023. Ostointoa jarruttaa heikentynyt ostovoima, joka heijastuu myös vastuullisuusajatteluun.
Hintatietoisuus on lisääntynyt viime vuodesta merkittävästi.
Jo kolmantena vuonna toteuttamamme Muuttuva kuluttaja -tutkimus tuo valoa monien toimialojen ahdinkoon. Erityisesti terveydenhoidossa, kotimaan matkailussa, vaatteissa ja kengissä sekä sijoituksissa kulutuksen lisääjiä on vähentäjiä enemmän.
Ankarin tilanne on kodin elektroniikalla, autoilulla, kotiin ostettavilla palveluilla sekä elintarvikkeilla. Näillä toimialoilla kulutuksen vähentäjiä on selvästi lisääjiä enemmän. Lähes kaikilla toimialoilla vähentäjien määrä on kuitenkin pienempi kuin vuonna 2023.
Toipumisen merkkejä on siis ilmassa, vaikka suomalaiset ovatkin edelleen säästökuurilla.
Millainen on vastuullinen suomalainen kuluttaja?
Ostopäätöksiä tehdessä puolet (50 %) suomalaisista ei pidä vastuullisuutta merkittävänä valintakriteerinä, kun taas toinen puoli (50 %) kertoo sen vaikuttavan tuotteiden ja palvelujen hankintapäätöksiinsä.
Kansainvälisistä halpaverkkokaupoista, kuten Shein, Temu ja AliExpress on tilannut edes joskus 29 % suomalaisista.
Vastuullisuus ymmärretään eri toimialoilla eri tavoin, joten myös odotukset vaihtelevat.
”Toimiala määrittää sen, miltä tasolta suomalaiset arvioivat yrityksen ja sen tuotteiden vastuullisuutta. Esimerkiksi terveydenhoitoalaa, elintarviketeollisuutta sekä pankki- ja vakuutuspalveluja pidetään jo lähtökohtaisesti vastuullisempina kuin kosmetiikka-alaa tai autoliikkeitä. Toisaalta vastuullisuus ei ole aina ehdotonta. Kaikilla ei ole varaa tehdä vain vastuullisia valintoja.”, kertoo Kirsi Laakso.
Kansainvälisistä halpaverkkokaupoista tlanneissa korostuvat 35-44-vuotiaat, lapsiperheet, alempi tulo- ja koulutustasoiset sekä pienemmillä paikkakunnilla asuvat.
Kotimaisuuden arvostus edelleen kovassa nosteessa – näistä tuotemerkeistä ei haluta luopua
Peräti 1,6 miljoonaa suomalaista kertoo lisänneensä kotimaisten tuotteiden ostamista viimeisen puolen vuoden aikana – 400 000 suomalaista enemmän kuin viime vuonna.
Tuotemerkin tuttuus painaa valinnoissa nyt entistäkin vahvemmin – jo 65 % suomalaisista luottaa tuttuihin tuotemerkkeihin. Vahvat brändit voittavat valinnoissa. Valio, Fazer, Pirkka, Kotimaista ja Apple ovat brändejä, joille ollaan uskollisimpia ja joista ei haluta luopua.