Brändin kehittäminen
Tiedolla johdetun brändin kehittäminen alkaa asiakasymmärryksestä. Oli kyse sitten uuden brändin luomisesta, vanhan kirkastamisesta tai pienestä tuunauksesta, brändiä tulee aina peilata suhteessa ihmiseen.
Olemme kumppanisi asiakaslähtöisen brändin määrittämisessä, kehittämisessä ja mittaamisessa.
Ihmisymmärrys: Missä olemme nyt?
Asiakasymmärryksen avulla voimme selvittää, missä olemme nyt. Mitä ihmiset brändistämme ja kilpailijoistamme ajattelevat ja mitä he arvostavat? Vastauksia saadaan palveluidemme avulla: bränditutkimus, segmentointi, sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien mielikuvat sekä brändin asemoituminen suhteessa kilpailukenttään.
Brändin määrittely: Mitä haluamme muuttaa ja kehittää?
Brändin määrittely: Mitä haluamme muuttaa ja kehittää? Yhdessä selvitämme, mitä asiakas- tai kuluttajaymmärrykseen ja liiketoimintaamme perustuen tulee muuttaa ja kehittää. Tähän liittyviä palveluitamme ovat brändistrategia, brändin tone-of-voice ja visuaalisuus sekä keskeisimpien brändin mielikuvatekijöiden määrittely.
Mittaaminen ja oppiminen: Miten brändi kehittyy?
Mittaamisen avulla saamme selville, miten kuluttajat tai asiakkaat kokevat brändin kehittyvän. Pystymme lisäksi olemaan avuksi brändi-investointien perusteluissa ja tarkastelemaan mediainvestointien vaikutusta brändimittareihin, brändin vaikutusta myyntiin sekä auttaa siinä, miten jakaa mediainvestoinnit brändillisen ja taktisen mainonnan kesken.
Brändin tulisi puhua aina ihmiselle
Vahva brändi ammentaa syntytarinastaan eli kuluttajatarpeesta, josta se on saanut alkunsa. Perimän lisäksi brändin persoonassa, eli puhetavassa, asenteessa ja visuaalisuudessa, heijastuu brändin taustalla vaikuttavat arvot. Brändissä tulee olla mieleen jääviä ja tunnistettavia elementtejä, ja lisäksi sen tulee herättää tunnetta.
”Brändi ei ole vain rationaalinen työkalu, vaan brändi on jotain, joka muodostuu ihmisten sydämissä. Brändi on lupaus asiakkaalle. Lupaus esimerkiksi laadusta, tunteesta tai olotilasta.”
Outi Hämäläinen, Strategy Director, DagmarTärkeää on, että brändi puhuu kuin ihminen ihmiselle.
”Monesti asiakkaamme haluavat, että heidän brändinsä olisi laadukas ja rohkea. Jos yleisö näkee brändin kuitenkin kädenlämpöisenä, on tavoitteen ja todellisuuden välillä iso kuilu. Sitä lähdetään paikkaamaan brändin kehittämisen keinoin.”
Laura Siltanen, Senior Client Director, Dagmar”Hyvä bränditarina on yhteyden luomista asiakkaisiin.”
Veera Sydänmaalakka, Content Director, DagmarBrändi-investointien tulokset näkyvät usein vasta pidemmällä aikavälillä. Niiden vaikutus liiketoimintaan on kuitenkin kyettävä todistamaan heti. Kun brändiä johdetaan tiedolla eli dataa laajasti hyödyntämällä, on mahdollista osoittaa pitkäjänteisen brändityön tärkeys ja saada varmuutta investointipäätöksille.
”Brändiä voi yrittää johtaa, mutta se ei ole enää vain yritysten itsensä käsissä. Käyttäjä määrittää brändiä yhtä lailla. Siksi tarvitaan asiakasymmärrystä.”
Kirsi Laakso, Customer Insight Director, DagmarDaguTalks-jakso
Voimmeko auttaa? Ota yhteyttä!
Outi Hämäläinen
Strategy Director, Brand Communication and Media
Tarjouspyyntö
* merkityt kentät ovat pakollisia
Tutustu aiheen sisältöihimme
-
Siinä on energiaa – Helenin brändi uudistettiin Dagmarin kanssaLoimme Helenille uuden brändikonseptin, joka on paitsi uudenlainen, erottuva ja ihmisläheinen, myös tehokas, toimiva ja pitkäikäinen.Tutustu työhömme
-
Onko aika uusia brändin menestyksen mittaritBrändin menestyksen kivijalkoina ovat entistä vahvemmin muun muassa kyky puhutella yksilöllisesti, rohkeus ottaa kantaa tai olla jotakin mieltä, ylivoimainen tuote ja sosiaalinen menestys. Kun brändin rakentamisen keinot muuttuvat, muuttuvatko myös keinot todentaa menestystä?Lue blogi
-
Miten meni omasta mielestäsi, Jaguar?Jaguar on räjäyttänyt ns. Adlandin viime päivinä yltiöpäiseen kommentointiin julkaistuaan teaserin brändinsä uudesta suunnasta. Teaserin…Lue blogi