Helenin uudistetun brändin ensimmäinen taktinen kampanja: Vuoden alhaisin CPA generoi 30 % kuukauden myynneistä

Kun Helenin uuden ”Siinä on energiaa” -brändikonseptin jatkoksi luotiin ensimmäinen, uunituoreen brändialustan mukainen taktinen kampanja, tulokset hämmästyttivät. CPA (Cost Per Action) lähes puolittui, ja kampanja nousi Helenin tehokkaimmaksi myyntikampanjaksi kahteen vuoteen.
Helenin uusi brändikonsepti rakentaa erilaistavaa tunnesuhdetta
Helen on energiayhtiöiden kilpailukentässä yksi toimialan vahvoista toimijoista. Helen tekee digimarkkinoinnin keinoin jatkuvaa aktiivista uusasiakashankintaa ja etsii tehokkaimpia keinoja konvertoida myyntiä digitaalisiin myyntikanaviin.
Tarjousmekanismit ja tarjoama ovat kaikilla sähköyhtiöillä melko samankaltaiset, jolloin erottavaksi tekijäksi jää usein mielikuva. Tukena asiakashankinnassa on erilaistavaa tunnesuhdetta rakentava uudistettu Helen-brändi. Dagmarin Heleninille luoma ”Siinä on energiaa” -brändikonsepti lanseerattiin syyskuussa 2024 ja syksyn digimyyntikampanja toteutettiin sen jatkoksi ensimmäisenä taktisena ulostulona tuoreen brändialustan mukaisesti.
Kontribuutiomallinnuksella tunnistettiin aiempien kampanjoiden menestystekijät
Sähkömarkkina on Suomessa erittäin hintavetoinen, ja sähkön hinta kiinnostaa lähes jokaista sähkösopimuksestaan päättävää kotitaloutta. Tutkimusten mukaan ihmiset seuraavat aktiivisesti toimialan hintamainontaa. Kun tavoitteena on parantaa sähkösopimusten digimyyntiä ja saavuttaa kovat myyntitavoitteet, se tehdään usein hinta edellä. Eri toimijoiden tarjoukset ovat kuluttajille kuitenkin haastavia arvotettavia, joten hyväkään tarjous ei yksin riitä.
Helen seuraa konversiomainonnan tehokkuutta jatkuvalla toimenpiteiden tuloksia mittaavalla kontribuutiomallinnuksella. Halusimme tuoda brändiuudistuksen tiedolla johtamisen periaatteet myös taktiseen mainonnan luovaan, joten poimimme mallinnuksen avulla edellisten vuosien parhaiten suorittaneet kampanjat ja tunnistimme näiden kampanjoiden mainostoteutuksista yhteisiä nimittäjiä onnistumisille.
Helen seuraa konversiomainonnan tehokkuutta jatkuvalla toimenpiteiden tuloksia mittaavalla kontribuutiomallinnuksella.
Taktisen mainonnan konsepti sidottiin visuaalisesti uuteen brändikonseptiin
Loimme brändikampanjaan yhdistyvän taktisen mainonnan konseptin, jonka tavoitteena oli tuoda tarjousviesti mahdollisimman selkeästi ja erottuvasti läpi.
Visuaalisesti kampanja haluttiin sitoa tunnistettavasti kiinni uudistuneeseen Helen-brändiin, jotta kampanja saa maksimaalisen voiman pohjalla olevasta brändiuudistuskampanjasta ja tekee parhaalla tavalla oman myyntiä kotiuttavan tehtävänsä kampanjoinnissa.

Tunnistettavaa, ostajalle oleellista, hyvä tarjousmekanismi, suora ostomahdollisuus
Dagmar uudisti olemassa olevia graafisia elementtejä tunnistettavuus ja brändimainonnan sukunäköisyys huomioiden. Asettelu suunniteltiin onnistuneiden kampanjoiden oppien perusteella, karsittiin kaikki ylimääräinen ja korostettiin sitä mikä potentiaaliselle ostajalle on oleellista.
Saimme kampanjaan hyvän tarjousmekanismin (pörssisähkö 0 € perusmaksulla ensimmäisen 6 kk:n ajan), joten kasvatimme kampanjan mediabudjettia: yleensä isompi budjetti ei tuo vastaavassa suhteessa lisää myyntiä ja kostautuu tehottomuutena. Luotimme hyvän tarjouksen lisäksi siihen, että tuoreeltaan toteutettu brändikampanja olisi valmistellut kuluttajia harkitsemaan Heleniä ja kysyntää riittäisi.
Taktisen kampanjan menestys ei perustunut pelkästään aiempien kampanjoiden huolelliseen analyysiin, vaan myös kykyyn hyödyntää brändikonseptin energiaa ja vetovoimaa.
Yhteistyö ja yhteinen päämäärä ovat olleet keskeiset tekijät digitaalisen myyntimme kasvattamisessa, ja se osoittaa, kuinka brändikonseptia ja -mainonnan tehoja voidaan hyödyntää taktisessa markkinoinnissa.
Mediaratkaisussa keskityttiin suoraan ostoon optimoinnin mahdollistaviin Metaan ja ohjelmalliseen display-mainontaan. Testinä haluttiin kokeilla pienellä budjettiosuudella Snapchatin uusia yleisöjä.

Helenin tehokkain myyntikampanja kahteen vuoteen
Kampanja toteutettiin 23.9.-13.10.2024. Tuloksia mitattiin seuraamalla kontribuutiomallinnuksen avulla digikanavien kautta tulleita myyntejä, kampanjan CPA-tavoitteiden saavuttamista sekä kokonaismyynnin kasvua. Lisäksi kampanjan onnistumista arvioitiin vertaamalla tuloksia aiempiin kampanjoihin.
Kasvatetusta mediabudjetista huolimatta taktisen mainonnan tärkein mittari CPA lähes puolittui vastaaviin kampanjoihin verrattuna ja kampanja oli Helenin tehokkain myyntikampanja kahteen vuoteen.
Kampanja ylitti kampanjoiden suoriutumiseen perustuvan kokonaistavoitteensa digikanavissa 255 %:lla kolmessa viikossa. Kolmasosa kampanja-ajan kaikesta digimyynnistä tuli suoraan kampanjamedioista (tyypillisesti n. 10 %).
Kampanjan CPA oli paras kahteen vuoteen: CPA:lle asetettu tavoite alittui 44 %. Snapchat-testi oli erityisen menestyksekäs, pienellä budjetilla saatiin hurja määrä ostoja.
Uusi taktisen mainonnan konsepti osoittautui toimivaksi ja kampanja jatkoi onnistuneesti brändin kokonaistavoittavuutta aina ostoskoriin asti.
Taktinen kampanjamme ei ainoastaan saavuttanut, vaan ylitti odotuksemme moninkertaisesti.
CPA:n puolittuminen ja myynnin merkittävä kasvu ovat osoitus siitä, kuinka mielenkiintoinen tarjous yhdistettynä hyvään yhteistyöhön ja suunnitteluun mainostoimiston sekä sisäisten sidosryhmien kanssa tuottaa erinomaisia tuloksia.
Hyvät kokemukset kannustavat yhä tiiviimpään yhteistyöhön yli tiimirajojen.