Oululainen Reissumies ”Oman tiensä kulkijoille”
Kun ikoninen Oululainen Reissumies -brändi ryhtyi ravistelemaan hegemonista maskuliinisuusajattelua, kansa kohahti. Arvopohjainen markkinointi sukelsi ihon alle, nostatti tunteita ja herätti keskustelua. Rohkealla ulostulolla oli vaikutuksia sekä myyntiin että brändi- ja työnantajamielikuvaan – ja se antoi hyviä oppeja tuleviin tekoihin.
Reissumies ahdasta mieskuvaa vastaan
Oululainen Reissumies halusi tuoda esiin brändin vastuullisuutta, rohkeutta, aktiivisuutta ja suomalaista mieskuvaa. Reissumies päätti arvoihinsa pohjautuen ryhtyä herättämään keskustelua mieskuvasta ja samalla edistää erilaisuuden hyväksymistä, monimuotoisuutta ja tasa-arvoa. Lokakuussa 2021 tehtiin tutkimus, joka tuki tätä tavoitetta paljastaen, että lähes puolet suomalaisista miehistä pitää vallitsevaa miesnormia ahdistavana.
Oululainen Reissumies on yksi Suomen tunnetuimmista ja rakastetuimmista brändeistä. Jo yli 40 vuotta aidolla maullaan hurmanneelle Reissumiehelle oli luontevaa lähteä tukemaan kaikkia oman tiensä kulkijoita, oman elämänsä Reissumiehiä.
”Tuttu suomalaismerkki yllättää uudella pakkauksellaan – kolme miestä antaa kasvonsa monimuotoisuudelle”
Talouselämä 3.11.2021Legendaarinen reissumies muuttui täysin – tältä näyttävät uudet paketit
Iltalehti 3.11.2021Erilaiset suomalaismiehet rohkeasti kampanjan keulakuvana
Fazer Leipomoiden, Ivalon, Dagmarin, Dagmar Storiesin ja Drumin asiantuntijoista koottu tiimi rakensi kampanjan, jossa nostettiin esiin erilaisia Reissumiehiä. Miehiä, jotka ovat kulkeneet läpi erityisen matkan ja kokemuksistaan voimaantuneina jakavat nyt voimaa muillekin.
Dagmarin asiantuntijat suunnittelivat kampanjan medianäkyvyyden sekä koordinoivat yhteistyön valittujen vaikuttajien kanssa.
Kampanjan kasvoiksi valikoituivat rap-artisti ja lasten jalkapallovalmentaja Pastori Pike, jääkiekkolegenda Marko Jantunen sekä monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskonsultti Dakota Robin. Keulakuvat edustivat erilaisia mieshahmoja niin Reissumies-pakkauksessa, Reissumiehen kanavissa (www-sivu, myymälämainonta) kuin mainonnassakin (ulkomainonta, digikanavat, somekanavat). Vaikuttajat Pastori Pike ja Dakota Robin kertoivat yhteistyöstä ja sen merkityksestä heille itselleen myös omissa somekanavissaan.
”Ikonisen reissumiehen kampanja kuohutti Somessa – nyt kohuun ottaa kantaa leipäpussissa esiintyvä pastoriPike”
Ilta-Sanomat 7.11.2021Keskustelua brändin arvojen puolesta todellakin herätettiin!
Reissumies onnistui tavoitteessaan herättää keskustelua suomalaisesta mieskuvasta. Ansaittua näkyvyyttä saatiin jopa 750 000 euron arvosta. Aihe nousi otsikoihin niin Talouselämässä kuin iltapäivälehdissä.
Mediassa Fazer näyttäytyi edelläkävijänä, joka uskaltaa puhua edistämiensä arvojen puolesta. Niin kuluttaja-asiakkailta kuin yrityksiltäkin kerättiin kiitoksia tärkeän asian nostamisesta keskusteluun. Teemaa puitiin puolesta ja vastaan sekä Reissumiehen että vaikuttajien kanavissa. Kantaa aiheeseen ottivat laajasti erilaiset henkilöt, eri puolilta Suomea ja erilaisista asemista. Vaikuttajat sitoutuivat niin voimakkaasti kampanjaan, että jakoivat sisältöjä reilusti sovittua enemmän.
Mainontaa muistettiin alkuvuotta 2021 paremmin eli ulostulo huomattiin, ja tunnettuutta saatiin pidettyä hyvin yllä kovassa kilpailussa. Brändimielikuva kehittyi juuri niissä attribuuteissa kuin haluttiinkin. Reissumies on ajanmukainen, aktiivinen ja rohkea edelläkävijä.
Vaikka jotkut närkästyivät niin, että ilmoittivat ryhtyvänsä ostoboikottiin, sai kampanja myös merkittävästi kannatusta ja tyhjensi hyllyjä useista myymälöistä. Jotain suosiosta kertoo sekin, että uusia pakkauksia ryhdyttiin kaupittelemaan keräilykappaleina.
Kampanjaan kuului yli 20 000 euron tukilahjoitus Trasek ry:lle, Itä-Helsinkiläiselle lasten urheilujoukkue IceHeartsille ja Avominne ry:lle. Kiitosta saatiin myös erilaisilta mies-, tasa-arvo- ja maahanmuuttaja-asioita edistäviltä järjestöiltä.
Kampanja vahvisti jopa työnantajamielikuvaa: fazerilaiset tunsivat ylpeyttä rohkeasta työnantajastaan.
”Kampanja tuotti monia oppeja. Kun tehdään arvopohjaista viestintää, arvostelua pitää kestää. Rohkean ulostulon takana on seisottava yhdessä rintamassa. Viestinnällä sekä valmiudella moderoida ja antaa lausuntoja on arvopohjaisissa teoissa merkittävä rooli.”
Ari Ahola, Senior Marketing Manager, Fazer BakeryReissumies – Oman tiensä kulkija
Reissumiehen kampanja todisti sen, että suvaitsevaisuus etenee asteittain ja vaatii vielä paljon työtä. Kuluttajatkin odottavat lisää tekoja: ”eihän tämä jää vain tähän”. Ei jää, sillä Reissumies jatkaa taivaltaan.
Lisätietoja kampanjasta: https://www.oululainen.fi/tuotteet/reissumies/kampanjat/oman-tiensa-kulkijoille/
Lisää aiheesta
-
Siinä on energiaa – Helenin brändi uudistettiin Dagmarin kanssaLoimme Helenille uuden brändikonseptin, joka on paitsi uudenlainen, erottuva ja ihmisläheinen, myös tehokas, toimiva ja pitkäikäinen.Tutustu työhömme
-
Via-keitot lanseerattiin somessa kanavaoptimoidustiDagmar tuotti mainostoimiston kattokonseptista ja kampanja-aineistosta Via-keitoille erinomaisesti toimivia kanavaoptimoituja sisältöjä somemainontaan.Tutustu työhömme
-
K-ruokakaupat loivat datalla todellista arvoa asiakkailleenK-ruokakaupat loivat datalla todellista arvoa asiakkailleenTutustu työhömme