Töitämme 31.01.2025

Pirkka-fanituotteiden lanseeraus sai myyntikellot soimaan

Brändin kehittäminen Markkinointiviestintä Brändi Sosiaalinen media Vaikuttajamarkkinointi

Kun oli aika lähteä lanseeraamaan Pirkka-brändin fanituotteita, oli selvää että nuorta kohderyhmää piti lähestyä heitä kiinnostavalla ja erottuvalla tavalla, kanavissa joissa he jo valmiiksi ovat. Tunnetuille vaikuttajapersoonille annettiin vapaat kädet ja tulokset puhuvat puolestaan!

Tavoitteena puhutella nuorta kohderyhmää erottuvalla ja kiinnostavalla tavalla

Pirkka Fanituotteet -kampanjan avulla haluttiin lisätä Pirkka-brändin tunnettuutta nuoremman yleisön keskuudessa. Kampanjan toissijaisena tavoitteena oli saada tuotteet myydyksi läpi Suomen.

Pirkan haasteena oli nuoren 15-34 kohderyhmän puhuttelu kiinnostavalla ja erottuvalla tavalla, koska haluttiin että sisältöjen ja brändin parissa viihdyttäisiin.

Vaikuttajien sisällöt toivat itseironiaa ja huumoria kampanjaan

Fanituotteiden kampanja toteutettiin kahdessa osassa syksyllä 2024; ensin teaseroitiin ja sen jälkeen oli vuorossa ”Pirkkaa Piilossa” -vaihe. Kampanjakonseptin takana on TBWA. Itseironisissa ja huumoripainotteisissa sisällöissä herotuotteena toimi tuotteista kiinnostavin: tennarit.

Dagmar kartoitti monipuoliseen ja seuraajia aktivoivaan yhteistyöhön laajan tavoittavuuden ja kohderyhmässä suuren huomioarvon omaavia pirkkamaisia vaikuttajia, joista lopulliseen yhteistyöhön valikoituivat Käärijä, Pinkkupinsku, Köpi Kallio, Carola ja Chime. Valitut vaikuttajapersoonat briefattiin huolellisesti ja heille annettiin tarpeeksi vapaat kädet luoda itsensä näköisiä sisältöjä omille seuraajilleen.

Vaikuttajat haastavat seuraajansa tennareiden etsintään

Sain luovan vapauden toteuttaa sisällöt mulle sekä yleisölle sopivaksi ja se myös näkyi. Reagointi oli todella positiivista ja jengi oli yhtä innoissaan fanituotteista kuin minäkin. Kamppis oli kokonaisuudessaan todella hyvä ja toimiva. Jengi nautti ja kiinnostui!”, kertoo ”Pinkkupinsku” eli Pinja Sanaksenaho.

Oli mahtavaa päästä mukaan Pirkka-brändin fanituotteiden lanseeraukseen.
Pirkka fäjönit on jäänyt käyttöön, ja Kärtsäri approves.

Käärijä

Käärijän sisältöjä

Tulokset puhuvat puolestaan

Yli 50 % Pirkka-tennareista myytiin ensimmäisen viikon aikana. Noin 2 kuukauden aikana kaikki myymälöihin toimitetut sukat, myös lisätilaukset, oli myyty loppuun.

Yhteistyöjulkaisujen bruttotavoittavuus Instagramissa ja TikTokissa oli orgaanisesti yli 1,9 miljoonaa. Kiinnostavien sisältöjen parissa vietettiin aikaa keskimäärin lähes 15 sekuntia.

Koko kampanjan aikana Pirkkatuotteet –Instagram tilin seuraajamäärä kasvoi lähes 60 %.

Pirkalla oli kampanja-aikaan käytössään buustattujen vaikuttajasisältöjen sekä sosiaalisen median mainonnan lisäksi ohjelmayhteistyö, K-kauppojen screenejä sekä näkyvyytä omissa kanavissa.

Tämä Pirkka fanituotekampanja tuki ehdottomasti Pirkan brändäytyvyyttä, joka on kasvanut 1,5 vuodessa yli 30%.

Lähdimme ensimmäistä kertaa puhtaasti some edellä kampanjassa.
Kampanja lähti niin hyvin liikkeelle, että päätimme jatkaa somekampanjaa kesän ajan.

Merja Ylitalo, markkinointipäällikkö, Pirkka

Lisää aihealueen töitämme