Pirkka ja Dagmar satsasivat someen yhdessä – tuloksena freesit sisältökonseptit
Kaikkien tuntema K-ryhmän Pirkka-media elää asiakkaidensa mukana. Nyt Pirkka halusi ottaa sosiaalisen median kanavia haltuun uudella tavalla tavoitteellisesti, kohderyhmän kiinnostuksia ja kanavakäyttöä huomioiden sekä omat resurssit ja mahdollisuudet huomioiden. Dagmarin Creative-tiimi auttoi Pirkkaa suunnittelemaan ja linjaamaan digisisällöt konseptikäsikirjaan.
Pirkka digitaalisesti kohderyhmän arjessa
Ikoniselle, kaikkien tuntemalle Pirkka-medialle on luontevaa olla ajassa kiinni, puhua suoraan ihmisille heitä kiinnostavista aiheista ja toimia vastuullisena tiedonjakajana niksien ja vinkkien avulla.
Pirkka haluaakin nyt tavoittaa etenkin nuorempaa kohderyhmää laadukkaalla ja inspiroivalla sisällöllä. Pirkan ja K-ryhmän aihealueet ovat hyvin laajat, vastuullisesta autoilusta henkilökuviin ja ruokakaupoista muodin kautta huoltovarmuuteen ja ruoan verkkokauppaan asti. Sisältötarpeiden suunnittelu, rajaus ja teemoitus nimenomaan sosiaalisen median kanaviin oli luontevaa ja tärkeää.
Kanavaoptimoidut konseptit ja konseptikäsikirja ohjaamaan tekemistä
Tavoitteenamme oli kutsua viihtymään Pirkan sisältöjen ja samalla koko K-ryhmän viestien parissa sosiaalisen median kanavissa. Suunnittelutyön pohjaksi tarvitsimme ymmärrystä kohderyhmän mediankäytöstä sekä kiinnostuksen kohteista: mitkä aiheet ja teemat kiinnostavat yleisöä, mutta sopivat myös K-ryhmän omiin teemoihin.
Siispä käärimme hihamme. Teimme Dagmar Drive-yksikkömme kanssa tutkimuksen, jolla selvitimme kiinnostuksen kohteita sekä tutkimme, missä medioissa kohderyhmä viihtyy. Hyödynsimme myös K-ryhmän omaa dataa, ja näiden pohjalta valitsimme kanavat.
Tämä ohjasi sisältökonseptien suunnittelua voimakkaasti, sillä niiden oli ehdottomasti toimittava kanavien ehdoilla. Päivänvalon näkivät TikTokiin suunniteltu Pirkka Hacks Instagramin sisältösarja Miksi-Pirkka sekä Pirkka selvittää -tubesarja. Visuaalisuudella oli suunnittelussa suuri rooli, ja se hioutui yhdessä esimerkkisisältöjen kanssa, jatkuvassa yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Konkreettisena lopputuloksena loimme jatkuvaa sisällöntuotantoa ohjaavan konseptikäsikirjan, joka otti huomioon ja antoi joustoa myös tuotantovaiheessa tuleville ideoille.
Suunnittelutyössä oli mahtavaa huomata, miten ikonisen brändin digipresenssiin haluttiin panostaa – tämä tehtiin huolella yhdessä.
Konseptikäsikirjan pohjalta on hyvä siirtyä käytäntöön
Hyvin suunnitellun pohjatyön ja selkeän konseptikäsikirjan avulla on nopeaa lähteä suunnittelemaan käytännön jatkuvia sisältöjä sekä toteutuksia, kenen tahansa kumppanien toteuttamina.
Lopputulos ei olisi näin onnistunut ilman tiivistä ja säännöllistä suunnittelua Pirkan tiimin kanssa. Yhdessä toinen toistamme haastaen löysimme Pirkalle brändinmukaiset sisältökonseptit, joista osa ammentaa jo luoduista sisällöistä. Kaikkea ei siis tarvinnut keksiä aivan tyhjästä.
Löysimme kanavien ehdoilla toimivat konseptit, jotka näyttävät raikkaalta, puhuttelevat kohderyhmää ja välittävät samalla K:lle tärkeitä viestejä.
Paula Niemistö, Director, K Content and Channels, K-ryhmäKonseptikirjaan pohjautuvat konseptit kehittyvät eri tuotantokumppanien toimesta jatkuvasti.
Pirkan sisällöt palkittiin Grand One 2023 -kilpailussa neljässä eri kategoriassa:
Tuloksellisin kampanja: Voittaja
Paras digitaalinen sisältömarkkinointi: Voittaja
Paras somepresenssi: Kunniamaininta
Paras somemainos: Kunniamaininta
Lisätietoja: Kauppalehti
Lisätietoja Pirkasta: https://www.pirkka.fi/
@Pirkkahacks -TikTok-tili https://www.tiktok.com/@pirkkahacks