Reaaliaikainen markkinoinnin mittaaminen tehosti SATOn digimarkkinoinnin suunnittelua
Dagmar ja SATO − yksi Suomen suurimmista vuokranantajista − ovat vieneet digitaalisen markkinoinnin mittaamista ja optimointia määrätietoisesti eteenpäin jo vuosien ajan monin eri tavoin. Uusin työkalu on Dagmarin kehittämä kontribuutiomallinnus, jonka avulla digitaalisen markkinoinnin tehokkuutta voidaan optimoida reaaliaikaisesti kanava- ja kampanjatasolla.
Kontribuutiomallinnus mittaa digitaalisen markkinoinnin vaikuttavuutta ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Ne poistuvat lopullisesti vuoden 2024 aikana. Kontribuutiomallinnus tarjoaa täysin automaattisten dataputkien avulla joka päivä päivittyvän, reaaliaikaisen näkymän digitaalisen markkinoinnin tehokkuuteen. Moottorina jyllää Dagmarin kehittämä geneettinen kontribuutioalgoritmi, jonka perusajatus pohjautuu evoluutioteoriaan.
Olemme hyödyntäneet Dagmarin kanssa attribuutiomallinnusta jo vuosia. Nyt oli oikea hetki siirtyä eteenpäin uuden teknologian avulla
Laura Laamanen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, SATOKampanjakohtainen ID mahdollistaa mittaamisen ja optimoinnin jopa kaupunkitasolla
SATO tekee paljon ohjelmallista ostamista. Yksi ”Real Time Bidding”-luokka ei riitä markkinoinnin optimointiin. Kontribuutiomallinnuksen käyttöönoton yhteydessä kaikille SATOn kampanjoille luotiin kampanja-ID, jonka avulla luokittelu saatiin tehtyä optimaaliseksi. Ohjelmallinen ostaminen jaetaan SATOlla mm. asuntoportaaleihin, prospektoivaan ja retargetointimarkkinointiin, jopa kaupunkitasolle.
Kun pohjatyö on tehty hyvin, toimenpiteitä voidaan mitata ja optimoida niin media-, kampanja- kuin kaupunkitasolla. Näin digitaalisen markkinoinnin tehoa saadaan parannettua entistä tarkemmin kaikilla edellä mainituilla tasoilla.
Markkinointitoimenpiteiden lyhyen aikavälin mittaamisen uusi aika
Dagmar ja SATO ovat mitanneet markkinoinnin tehokkuutta jo vuosien ajan erilaisin menetelmin – kontribuutiomallinnus on ensimmäinen täysin reaaliaikainen työkalu. Sen avulla voidaan reagoida erittäin nopeasti kanava- ja kampanjatason tehokkuuden muutoksiin. Se myös parantaa lyhyen aikavälin testien mittaamista.
Kontribuutiomallinnus tuo toimenpiteiden onnistumisen todentamiseen uuden järjestelmä- ja mediariippumattoman tavan, joka korvaa muut tavat mitata digitaalisia markkinointitoimenpiteitä lyhyellä aikavälillä.
Kontribuutiomallinnus mahdollistaa kaikkien digitaalisten markkinointikanavien mittaamisen vertailukelpoisesti. Sen avulla pystymme reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja optimoimaan markkinointiamme: näin varmistamme, että uutta vuokrakotia etsivät asukkaat löytävät SATOn kodit mahdollisimman tehokkaasti.
Laura Laamanen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, SATO