Töitämme 18.11.2024

Siinä on energiaa – Helenin brändi uudistettiin Dagmarin kanssa

Brändin kehittäminen Luovat sisällöt Markkinointiviestintä Asiakasymmärrys Brändi Luovat sisällöt Tutkimus

Energiayhtiöiden brändi tai viestintä eivät yleensä herätä kuluttajissa vahvoja tunteita. Tätä Helen halusi lähteä muuttamaan. Loimme Helenille uuden brändikonseptin, joka on paitsi uudenlainen, erottuva ja ihmisläheinen, myös tehokas, toimiva ja pitkäikäinen. Saumaton yhteistyö Dagmarin osaajien ja heleniläisten kesken tuotti tulosta, projekti eteni sujuvasti ja valmistui täysin suunnitelmien mukaan.

Brändinkirkastusta osaavan kumppanin avulla

Energiasektorilla on usein vaikea erottua, sillä alan yritykset tarjoavat hyvin samankaltaisia palveluita. Markkinointi keskittyy usein vastuullisuuteen. Harvalla on uskallusta rikkoa alan konventioita, ja silloinkin puhutaan usein yksittäisistä kampanjoista. Siksi energiayhtiöt eivät yleensä herätä kuluttajissa vahvoja tunteita, ellei kyse ole sähkön hinnasta. Me halusimme tuoda tunnetta, huolenpitoa ja inhimillisyyttä energia-alan markkinointiin.

Siinä on energiaa -konseptimme kannustaa oivaltamaan, että energiaa on kaikkialla, vaikka emme voi sitä nähdä. Tämä monivuotinen brändialusta luo punaisen langan kaikelle tulevaisuuden mainonnalle ja brändikäyttäytymiselle.

Se ei ole yksittäinen kampanja vaan johtoajatus, joka rakentaa mainonnallemme ja markkinoinnillemme tunnetason. Haluamme, että ihmiset alkavat havainnoida energiaa ympärillään.

Susan Patronen, viestintä- ja brändijohtaja, Helen

Helen valitsi vuoden 2024 alussa käynnistyneeseen brändin kirkastusprojektiin sekä uuden brändikonseptin rakentamiseen strategiseksi kumppaniksi Dagmarin. Tavoitteena oli vahvistaa Helen-brändiä, muttei rakentaa sitä uudelleen, sillä energiasivistystyö ja erilaiset tapahtumat ovat vieneet Helenin brändiä hienosti eteenpäin viime vuosina. Yhdessä Helenin kanssa lähdimme ratkomaan brändikirkastuksen haasteita monialaisen ammattilaistiimin avulla. Dagmarin kattava osaaminen valjastettiin samojen vankkureiden eteen ja saumaton yhteistyö sekä sisäisesti että heleniläisten kanssa johti erinomaiseen lopputulokseen.

Olimme todella kiitollisia, että ehdotuksemme johti yhteistyöhön Helenin kaltaisen upean yhtiön kanssa. Brändistrategia laadittiin tutkitun tiedon ja asiakasymmärryksen pohjalta. Sitten luova tiimimme suunnitteli upean konseptin perustuen valittuun strategiaan. Mediasuunnittelu ja kampanjatuotanto kulkivat kaikessa suunnittelussa jatkuvasti mukana. Tekeminen oli sähäkkää ja heleniläisten kanssa muodostettu tiimi energinen”, kertoo Dagmarin Senior Client Director Ossi Leander.

Helenin ja Dagmarin tiimit yhteiskuvassa
Helenin ja Dagmarin brändiuudistus-tiimiläisiä Helenin sisäisessä brändilanseerauksessa.

Helenin brändistrategia ja Siinä on energiaa. -brändikonsepti

Loimme uuden brändistrategian, jossa teimme kohdennusvalinnat, uudistimme brändiposition ja valitsimme liiketoimintaan linkittyvät, vahvaan asiakasymmärrykseen pohjautuvat strategiset tavoitteet. Koska nykyinen brändi on vahva, emme halunneet muuttaa brändielementtejä, joista Helen jo tunnetaan, kuten nimeä, logoa tai värejä. Sen sijaan lähdimme kirkastamaan brändiä yksinkertaistamalla viestiä ja tehostamalla brändin hallintaa ja hallittavuutta.

Yksinkertaistaminen auttaa kasvattamaan tunnistettavuutta eri kohtaamispisteissä, kun visuaalinen ilme ja viesti ovat mahdollisimman yhdenmukaisia niin taktisessa kampanjassa, jatkuvassa digimarkkinoinnissa, asiakasviestinnässä kuin brändikampanjassakin. Lähdimme rakentamaan tätä johdonmukaisuutta brändialustan ja sen päälle rakennetun konseptin avulla.

Jaoimme heleniläisten kanssa ajatuksen, että brändistrategian tulee olla sekä asiakaskeskeinen että datalla johdettu. Helenin brändistä sekä asiakkaista oli paljon dataa, joka ohjasi meitä läpi projektin. Olivatpa kyseessä kohdentamispäätökset, brändin strategiset tavoitteet tai positiointi, löysimme aina vastaukset, jotka edistävät liiketoimintaa ja vastaavat asiakkaiden odotuksiin”, kertoo Jukka Ihalainen, Dagmarin luova strategiajohtaja.

Yksinkertaistamisen avulla kasvatamme tunnistettavuutta eri kohtaamispisteissä, kun visuaalinen ilme ja viesti ovat mahdollisimman yhdenmukaisia niin taktisessa kampanjassa, jatkuvassa digimarkkinoinnissa, asiakasviestinnässä kuin brändikampanjassakin. Lähdimme rakentamaan tätä johdonmukaisuutta brändialustan ja sen päälle rakennetun konseptin avulla.

Olimme innoissamme yhteistyön tiivistämisestä Dagmarin kanssa luovan suunnittelun ja brändinhallinnan puolelle.

Uskomme saavamme enemmän synergiaetua, kun pääsemme suunnittelemaan ja kehittämään brändiä ja kampanjoita mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.

Susan Patronen, viestintä- ja brändijohtaja, Helen

Esitestatun konseptin ytimessä on viesti siitä, että konkreettisen energian, kuten sähkön ja lämmön, lisäksi energiaa on joka puolella. Haluamme aktivoida ihmisiä näkemään maailman uusin silmin: näkymätöntä energiaa on kaikkialla ympärillämme. Tarkasti katsottuna ihan kaikki on energiaa, materiasta lähtien.
Energiaa löytyy myös ihmisten välisistä kohtaamisista, yhtä lailla hellistä halauksista kuin kipakasta kipinöinnistäkin. Haastamme ihmisiä havainnoimaan ympäristöään, aistimaan ja toteamaan, että ”Siinä on energiaa”. Yksinkertainen slogan pitää lopulta sisällään paljon erilaisia asioita ja ajatus energiasta konkretian ulkopuolella tuo brändiin mukaan hitusen yliluonnollisuutta ja paljon tunnetta.

Helenin kanssa on ollut ilahduttavaa tehdä yhteistyötä. Asioista keskustellaan avoimesti ja uskalletaan haastaa puolin ja toisin. Samalla kuitenkin aina kuunnellaan toista ja haetaan yhdessä parasta mahdollista ratkaisua. Olemme luoneet yhdessä todella hienon brändikonseptin ja lanseerauskampanjan, mutta tämä on vasta alkua”, kuvailee yhteistyötä Antti Iiskola, luova johtaja, Dagmar.

Dagmar suunnitteli kampanjaan myös brändialustan mukaisen kohtaamisstrategian. Monikanavainen lanseerauskampanja toteutettiin valtakunnallisesti ulkomainonnassa, printissä, televisiossa, digikanavissa ja elokuvateattereissa. Yhdessä Directors Guildin kanssa tehtyä näyttävää brändifilmiä hyödynnettiin pitkänä versiona televisiossa ja elokuvateattereissa, ja lyhyempinä, kohdennetumpina versioina digikanavissa.
Lisäksi halusimme herätellä ihmisiä näkemään energiaa ympärillään olemalla läsnä kohtaamispisteissä, joissa energiaa on mahdollista aistia. Yhteistyö luovan tiimin ja mediasuunnittelun välillä mahdollisti parhaat kanava- ja mediavalinnat sekä parhaiten toimivat materiaalit kuhunkin brändin kohtaamispisteeseen.

Helen 60s brändifilmi

Tavoiteltua kehitystä kohti bränditavoitteissa

Brändiuudistuksessa ja uusien brändielementtien käytössä kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys ovat tärkeässä asemassa. Brändin kehittämisessä on harvoin pikavoittoja. Matkan varrella tulee myös paljon tärkeitä oppeja.

Uudistetussa brändistrategiassa määriteltyjä tavoitteita kohti edetään niin funnelin kuin mielikuvienkin osalta varmaa vauhtia. Liiketoiminta kehittyi ja brändi positioitui markkinassa oikeaan suuntaan syksyn 2024 aikana.
Helen on lanseerauskampanjan jälkeen parhaiten performoiva brändi valituissa brändiattribuuteissa. Kampanjatutkimus todensi, että haluttuja teemoja saatiin hyvin läpi, vaikka vielä on kehitettävää ja tarvetta toistolle.

Dagmarin toteuttama monipuolinen konsepti taipuu niin strategiseen markkinointiin kuin taktisimpiin kampanjoihin.
Ensimmäisen kampanjan tulokset todistivat jo tämän tehokkuuden.

Eliisa Puska, Head of Marketing and Customer Communications, Helen

Uudistus myös vahvisti Helenin henkilökunnan sitoutumista brändiin taitavasti rakennetun sisäisen lanseerauskampanjan ja kommunikaation avulla.

Useiden vuosien tuloksellinen yhteistyömme laajentuu nyt kokonaisvaltaisemmaksi, mikä mahdollistaa brändistrategian toteutumisen kaikissa funnelin vaiheissa – tunnettuudesta asiakaspitoon asti. Dagmarin toteuttama monipuolinen konsepti taipuu niin strategiseen markkinointiin kuin taktisimpiin kampanjoihin. Ensimmäisen kampanjan tulokset todistivat jo tämän tehokkuuden”, hehkuttaa Eliisa Puska, Helenin Head of Marketing and Customer Communications.

Helen 15s

Tutustu myös muihin töihimme