Toive markkinointitoimistolle: pysykää ajan hermolla ja tehkää yhteistyöstä helppoa ja innostavaa!
Dagmar kartoitti syksyllä 2024 mainostajien odotuksia toimistokumppaneitaan kohtaan. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti markkinoinnissa koettuihin haasteisiin ja miten toimistot voisivat osaltaan parhaiten tukea mainostajien työtä organisaatioissaan.
Tutkimukseen osallistui 30 markkinointipäättäjää. Vastaajien markkinointibudjetit vaihtelivat alle 100 000 eurosta yli 10 miljoonaan euroon ja markkinointitoimistokumppaneita vastaajien organisaatioilla oli keskimäärin 6 kpl. Tyypillisimmin markkinoinnin kumppanivalikosta löytyy mainostoimisto, mediatoimisto, tutkimustoimisto, viestintätoimisto ja tuotantotoimisto.
Markkinoinnin johtamisen keskeinen haaste: teemmekö vaikuttavaa markkinointia?
Tutkimuksen mukaan haastavinta markkinointipäättäjän työssä on markkinoinnin vaikuttavuuden todentaminen, jonka jopa 42% vastaajista mainitsi erittäin haastavana. 38 % koki erittäin haastavana ylipäätään markkinoinnin tiedolla johtamisen. Haastavana koettiin myös tekoälyn hyödyntäminen ja tiedonkulku markkinointikumppanien välillä.
Markkinoinnin prosessit eivät vielä parhaalla tavalla tue markkinoinnin johtamista.
42 % markkinointipäättäjistä koki, ettei markkinointiprosessi ole riittävän tehokas. Tehostamisen paikoiksi tunnistettiin pirstaloituneen tekemisen yhdistäminen vaikuttavammiksi kokonaisuuksiksi, toimistojen ja inhouse-tiimien roolien päällekäisyys, mittarien ontuminen, resurssien ja suunnitelmallisuuden puute, ja markkinointitiimin kuormittuminen lyhyen aikavälin operaatioilla pitkän tähtäimen strategisen työn sijaan.
Kohti tiiviimpää yhteistyötä selkeämpien yhteisten tavoitteiden kautta.
Enemmistö mainostajista (58 %) suosii toimistokumppanuuden keskittämistä yhdelle tai muutamalle toimistolle. Tältä haetaan arjen sujuvuutta, ketterää yhteydenpitoa ja suunnittelua, ajansäästöä sekä sitoutunutta ja hedelmällistä yhteistyötä kumppanin kanssa. Tiiviimmän yhteistyön myötä koettiin tiedon ja osaamisen kertyvän molemmin puolin.
Riittää kun briiffaa yhtä tahoa.
Erikoistuneiden toimistojen käyttöä taas suosivat mainostajat, jotka haluavat tiimiinsä tietyt erikoisosaajat tai haluavat välttää alihankintarakenteita. Useiden toimistojen käyttöä puollettiin myös riskien minimoimisella ja laajan organisaation moninaisilla tarpeilla.
Hyvä toimistokumppani tekee arjesta sujuvaa ja kirittää asiakasorganisaationkin osaamista
Markkinointikumppanin kyky hyödyntää tekoälyä koetaan tärkeäksi: 64 % vastaajista piti sitä erittäin tärkeänä ja 24 % melko tärkeänä. AI:n odotetaan tuovan pöytään ensisijaisesti älykkäämpiä ja vaikuttavampia markkinointiratkaisuja, mutta myös ajansäästöä ja operatiivisten työkustannusten laskua. Ajantasalla olevan kumppanin toivotaan myös auttavan asiakasorganisaatioita oppimaan hyödyntämään AI:ta.
Kehitystoiveissa kumppanitoimistoille korostuukin vaade pysyä ajan hermolla ja jakaa tätä osaamista asiakkaille. Proaktiivisuuden lisäksi kumppanitoimistoilta odotetaan myös läpinäkyvyyttä, sitoutumista, selkeitä tarjouksia, ketterää tuotantoprosessia, kansainvälistä otetta ja asiakkaiden tarpeiden ja tilanteiden sisäistämistä. Vastaajat peräänkuuluttivat rohkeutta ehdotettuihin ratkaisuihin.
Yksilöllisyyttä! Yllätä, ole rohkea, haasta markkinoinnin markkinaa Suomessa, tule boksin ulkopuolelta!
Hyvän toimistokumppanin tärkeimmiksi ominaisuuksiksi vastaajat nostivat seuraavat:
- sujuva ja luotettava arki (48%)
2. hyvän hinta-laatusuhde (44%)
3. kyky hyödyntää dataa ja rakentaa siihen pohjaavia ratkaisuja (36%)
4. monipuolinen osaaminen ja näkemys markkinoinnista (32%)
5. hyvät tyypit, joiden kanssa on mukava tehdä töitä (32%)
On tärkeää että toimiston ihmiset haluavat tehdä parhaansa ja auttavat asiakasta onnistumaan.
Tarvitaanko toimistoja jatkossakin?
Markkinoinnin inhouse-tiimien resurssipula mainittiin toistuvasti haasteena ja tarve ulkopuolisen kumppanin tuelle markkinoinnissa nähtiin vahvana myös tulevaisuudessa.
Yli puolet vastaajista kertoi tarvitsevansa jatkossakin kumppania tutkimustiedon tuottamiseen, mediasuunnitteluun ja mainonnan luovaan suunnitteluun, sisällöntuotantoon, verkkopalveluiden kehitykseen ja brändin kehittämiseen. Yli kolmannes vastaajista tarvitsee kumppania myös markkinointiteknologioiden hyödyntämiseen, digimainonnan operointiin, asiakaskokemuksen kehittämiseen ja datan analysointiin. Tuotekehitys, datan hallinnointi ja markkinoinnin kehitysprojektit nähtiin enemmän inhouse-toimintoina.
Tutkimus toteutettiin avoimena online-kyselynä LinkedInissä 9-10/2024.
Lue muita uutisiamme
-
Dagmar vahvisti johtoryhmäänsä: Heikki Pieniniemestä Digitaalisten palveluiden johtaja ja Ville Fredriksonista Dagmarin strategiasta vastaava johtajaHeikki Pieniniemi on nimitetty Chief Digital Officeriksi vastuualueenaan Dagmarin digitaalisten palveluiden organisaatio ja kehitys. Hän…Lue uutinen
-
Dagmar nimitti vastuullisuusjohtajan: Leena Kiviojasta Director, SustainabilityDagmar on nimittänyt Leena Kiviojan vastuullisuusjohtajaksi. Roolissaan hän vastaa yrityksen vastuullisuusohjelman kehittämisestä ja jalkauttamisesta sekä…Lue uutinen
-
Brändit, joista ei haluta luopua 2024Dagmarin toteuttaman Muuttuva kuluttaja 2024 -tutkimuksen mukaan tuotemerkin tuttuus painaa valinnoissa nyt entistäkin vahvemmin –…Lue uutinen